Arbetsförmedlingen Växjö jobb i Växjö

Hitta lediga jobb hos Arbetsförmedlingen Växjö i Växjö. Välj att läsa mer om ett jobb eller gå vidare och ansök jobbet i Växjö.

Intensivutbildning mot arbete som svetsare

Svetsare, manuell
Läs mer Maj 13
Är du intresserad av arbete inom industrin men ännu inte har den utbildning eller erfarenhet som krävs?
Då kan en rekryteringsutbildning vara rätt väg för dig.

Denna skräddarsydda utbildning pågår under 18-20 veckor inklusive 4 veckors arbetsplatsförlagd utbildning.

Utbildningen är avsedd att leda till arbete på 100% på Veldi bemanning i Växjö och sedan på Allt i plåt AB i Åseda.

Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet inom industrin. Grundläggande kunskaper i svenska språket är ett krav. För att kunna ta del av utbildningen brhöver du vara inskriven på Arbetsförmedlingen.

Är du intresserad och vill veta mer?

Skicka in din ansökan så kontaktar vi dig!

Ansökan inkommer till Arbetsförmedlingen och delas med arbetsgivaren.

Ansök nu

Socialkonsulent till Arbetsförmedlingen Kronoberg

Socialkonsulent, Arbetsförmedlingen
Läs mer Maj 4
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Arbetsförmedlingen VO Arbetssökande Kronoberg
Arbetsförmedlingen VO Arbetssökande Kronoberg rekryterar nu en Socialkonsulent för placering i Växjö eller Ljungby.

Välkommen att söka jobb hos oss som Socialkonsulent
Nu söker vi dig som vill börja arbeta i vårt team som består av psykologer, arbetsterapeuter/sjukgymnaster, arbetsförmedlare och socialkonsulent. Socialkonsulentens roll inom Arbetsförmedlingen kommer till stor del att fokusera på och utgöra en aktiv del av den arbetsmarknadspolitiska bedömningen. I alla kontakter med kund har vi ett stödjande och vägledande förhållningssätt. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt att stärka motivation och orientering mot arbete. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna. Arbetet förutsätter ett aktivt samarbete såväl internt som externt. I den framtida myndigheten kommer samarbetet med fristående aktörer vara en central del av ditt arbete.

Arbetsuppgifter Socialkonsulent
Genom samtal bedömer du arbetssökandes förutsättningar för arbete. Du bidrar till att klargöra om nuvarande livssituation kan påverka arbetsförmågan samt stödjer och motiverar arbetssökande att hantera situationer som påverkar deras förutsättningar att få arbete. I arbetet ingår ett aktivt samarbete med andra yrkesgrupper inom Arbetsförmedlingen. Socialkonsulenten är drivande och kunnig i samverkan med andra samhällsinsatser, framförallt gentemot kommunens olika verksamheter såsom socialtjänst och arbetsmarknadsenheter. Socialkonsulenten kan samordna övergripande insatser med externa aktörer och myndigheter. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag.

Kvalifikationer
- Socionomexamen
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet som socionom efter examen
- Erfarenhet av socialt utredningsarbete
- Goda kunskaper om missbruk, beroendeproblematik och sociala svårigheter i förhållande till arbetsliv
- B-körkort  

Meriterande
- Erfarenhet av arbete som socialkonsulent
- Erfarenhet av arbete med våld i nära relationer
- Goda kunskaper om arbetslivsinriktad rehabilitering
- Goda kunskaper om myndigheters ansvarsområden

Personliga egenskaper och kompetenser
- Kundorienterad, kommunikativ och inriktad på samarbete.
- Målinriktad med förmåga att arbeta resultatorienterat.
- Analytisk med god förmåga att självständigt kunna prioritera och planera ditt arbete.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten  
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser  
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-05-18 märkt med Af-2022/0035 4432. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder och en strukturerad process för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

REKRYTERINGSUTBILDNING mot servering och frukostvärd/värdinnor

Frukostvärd/Frukostvärdinna
Läs mer Mar 23
Ett företag i Växjö söker serveringspersonal och frukostvärdar/värdinnor. Vi erbjuder därför en skräddarsydd intensivutbildning som ger den grundkompetens som behövs för en anställning. Utbildningen inkluderar fyra veckors praktik på tilltänkt företag. Utbildningen genomförs av Lernia Utbildning i Växjö och efter fullföljd och godkänd utbildning ges möjlighet till arbete.

Utbildningen vänder sig till arbetssökande inskrivna på Arbetsförmedlingen med ett stort intresse av att jobba inom restaurang.

Förkunskapskrav:
God fysisk förmåga, god kunskap i svenska och engelska, samt möjlighet att börja sin arbetsdag 04:30 i Växjö.

Om utbildningen:
Utbildningen genomförs av en av Arbetsförmedlingens leverantörer.
Teori varvas med praktiska moment. Moduler som ingår är t.ex. hygien, service och bemötande, frukost och bufféservering och servering. Utbildningen genomförs på Lernia i Växjö samt på aktuellt företag.

Start: den 11:e april.
Längd: max 9 veckor inklusive 4 veckors praktik på företaget. 

Du kommer att få återkoppling på om du är aktuell för utbildningen.

Ansök nu

REKRYTERINGSUTBILDNING mot servering och frukostvärd/värdinnor

Frukostvärd/Frukostvärdinna
Läs mer Mar 8
Ett företag i Växjö söker serveringspersonal och frukostvärdar/värdinnor. Vi erbjuder därför en skräddarsydd intensivutbildning som ger den grundkompetens som behövs för en anställning. Utbildningen inkluderar fyra veckors praktik på tilltänkt företag. Utbildningen genomförs av Lernia Utbildning i Växjö och efter fullföljd och godkänd utbildning ges möjlighet till arbete.

Utbildningen vänder sig till arbetssökande inskrivna på Arbetsförmedlingen med ett stort intresse av att jobba inom restaurang.

Förkunskapskrav:
God fysisk förmåga, god kunskap i svenska och engelska, samt möjlighet att börja sin arbetsdag 04:30 i Växjö.

Om utbildningen:
Utbildningen genomförs av en av Arbetsförmedlingens leverantörer.
Teori varvas med praktiska moment. Moduler som ingår är t.ex. hygien, service och bemötande, frukost och bufféservering och servering. Utbildningen genomförs på Lernia i Växjö samt på aktuellt företag.

Start: den 11:e april.
Längd: max 9 veckor inklusive 4 veckors praktik på företaget. 

Du kommer att få återkoppling på om du är aktuell för utbildningen.

Ansök nu

SIUS-konsulent till ESF-projektet Samstart

Arbetsförmedlare
Läs mer Feb 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Arbetet som SIUS innebär
SIUS, ”Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd” är en metod som syftar till att integrera funktionsnedsatta i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete.

Målgruppen är arbetssökande med olika former av funktionsnedsättning som begränsar förmågan att etablera sig på arbetsmarknaden. SIUS-konsulenten ska vara ett stöd till såväl arbetssökande med funktionsnedsättning som till arbetsgivare. I arbetsuppgifterna ingår att skapa hållbara företagskontakter. Arbetet som SIUS-konsulent är självständigt med tydliga mål.


SIUS i Samstart
Arbetsförmedlingen har ett uppdrag när det gäller unga med funktionsnedsättning som bla. handlar om att samverka med skolan för att underlätta övergången från skola till arbetsliv.

I det nationella ESF-projektet Samstart vänder vi oss till ungdomar med funktionsnedsättning, som är i behov av samordnat stöd i övergången mellan skola och arbete. Projektet vill skapa en bättre samordning mellan skolor, offentliga aktörer och näringsliv för att förbättra övergången från skola till arbetsliv. Genom bättre samordning och nya metoder ska projektet bidra till att alla ungdomar, oavsett funktionsnedsättning, får lika möjligheter och förutsättningar att etablera sig på arbetsmarknaden. Projektet drivs i samarbete med kommunen och finns i Malmö, Kronoberg, Göteborg, Sörmland och Umeå.


Som SIUS i Samstart kommer du att:

- samverka med olika professioner i skolan gällande elever och göra uppföljningar på praktikplatser.
- ackvirera ett för individen anpassat arbete samt ge introduktion i de arbetsuppgifter som individen ska utföra.
- ha omfattande och täta kontakter med arbetsgivare både i privat- och offentlig regi.
- arbeta nära ansvarig handläggare samt övriga kollegor i det multikompetenta teamet vilket ställer krav på öppenhet och prestigelöshet.

Arbetet i Samstart erbjuder ett stimulerande, omväxlande och utvecklande arbete med mycket kontakter i hela Kronobergs län både i och utanför vår egen organisation. Arbetet ställer krav på en förmåga att skapa struktur, tänka nytt och att kunna prioritera i arbetet.

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/var-verksamhet/hallbar-arbetsmarknad/europeiskt-och-internationellt-arbete/samstart



Grundläggande Kvalifikationskrav
- Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system).
Alternativt varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse.
- För den här tjänsten krävs B-körkort

Kvalifikationskraven för den här rollen är desamma som för arbetsförmedlare.


Övriga meriter för tjänsten

- Erfarenhet av myndighetsutövning.
- Kunskap om aktuell SIUS-metodik.
- Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning. 


Vem är du
Kännetecknande för dig som person är att du är kundorienterad, kommunikativ och inriktad på samarbete. Du är målinriktad och har en förmåga att arbeta resultatorienterat. Analytisk och en god förmåga att planera samt prioritera rätt saker i ditt arbete är också viktigt och att du är lugn och stabil i pressade situationer. Vidare har du en god administrativ förmåga. 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

Vårt erbjudande

Tjänsten är en visstidsanställning på heltid t.o.m. 2022-11-30. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringen är Kronoberg.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2022-02-27. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p och arbetsgivarintyg som styrker minst två års arbetslivserfarenhet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.


Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Beslutshandläggare till Kronoberg

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 25
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Till enheten Kronoberg söker vi nu 12 beslutshandläggare.

Arbetsuppgifter
- Assistera arbetsförmedlare/team genom att fatta beslut om matchnings- och karriärvägledningstjänster och sköta delar av kundärendet under och efter tiden kund är hos leverantör
- Ingå i en beslutsprocess för att fatta arbetsmarknadspolitiska beslut om matchningstjänster
- Kontakta kunder
- Förbereda beslut/föredragande
- Fatta beslut
- Dokumentera beslut och godkännande av utbildningsplan

Du ingår i en uppföljningsprocess genom att bistå i arbetet kring uppföljning av beslut enligt gällande rutiner och handläggarstöd. Du arbetar i flera systemstöd och har kontakt med kunder via olika kanaler, som mejl, telefon och chatt. För jobbet krävs det att du är en van användare av digitala kanaler och att du har goda kunskaper i och intresse för dokumenthantering. 

 

Kvalifikationer
- Godkänd gymnasieutbildning
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år alternativt högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)
- Mycket goda kunskaper i MS Office
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt hög läsförståelse

 

Övriga meriter för tjänsten
- Arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig sektor och förståelse av god förvaltning
- Erfarenhet från arbete som arbetsförmedlare och/eller beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen

 

Färdigheter:

Du ska ha förmågan att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer.  Du behöver också kunna hantera information, se hur delar hänger ihop och se din del i helheten. Vidare behöver du en god förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete.

Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga. Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor och håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

Vårt erbjudande
Anställningsformerna är tillsvidare på heltid, med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsort är Växjö.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-08.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - (https://arbetsformedlingen.se/

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Arbetsförmedlare till Arbetsförmedlingen Kronoberg

Arbetsförmedlare
Läs mer Okt 20
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Arbetsförmedlingen Kronoberg söker nu ett antal arbetsförmedlare!


Beskrivning av tjänsten

I rollen ingår samarbete med fristående aktörer, samarbetspartners och olika myndigheter.

Därför är det viktigt att du är trygg i att samarbeta med externa partners.

I din roll som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera och prioritera. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra IT-system.

Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Som person trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar. Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra.


Grundläggande kvalifikationskrav

- Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst två års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse.
- B-körkort


Meriterande 

- Du är eller har varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha gedigen erfarenhet av arbetsförmedlarens roll.
- Du har erfarenhet av att ha arbetat med anställningsstöd.

 

Som person ser vi gärna att du är:
Du har en mycket god administrativ -och beslutsförmåga. Du är målinriktad och har en förmåga att arbeta resultatorienterat och att samarbeta med andra. Du är kommunikativ och lyhörd. Du är analytisk och har god förmåga att planera samt prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är lugn och stabil i pressade situationer.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.


Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

Vårt erbjudande
Anställningsformerna är tillsvidare med sex månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Kronoberg

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt
friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se/om-oss.



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-11-21 märkt med Af-2021/0079 8615 . Bifoga CV där du
beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet och betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten. När du skickar in din ansökan får du besvara ett antal urvalsfrågor.

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester kan komma att användas i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Synspecialist till VO Arbetssökande Region Syd

Synkonsulent
Läs mer Okt 14
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Välkommen till händelsernas centrum.

Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?

I särskilda sektioner inom Arbetsförmedlingen finns specialister för arbetssökande som har funktionsnedsättningar inom syn, döv och hörsel. Specialisterna är audionomer, dövkonsulenter, synspecialister, psykologer och SIUS-konsulenter.
Sektionen för Syn Döv Hörsel Syd söker nu en synspecialister med placering i första hand Växjö men Malmö kan eventuellt diskuteras.
 Arbetsområdet är i första hand Småland men även Blekinge och Skåne kan förekomma.  

Synspecialistens uppdrag är att genomföra synfunktionsutredning som klargör hur synnedsättningen påverkar den arbetssökandes förutsättningar för arbete och studier. Ett annat viktigt uppdrag är att utreda och föreslå lämpliga arbetsplatsanpassningar. Samverkan med andra myndigheter och rehabiliteringsaktörer är ett vanligt inslag i synspecialistens arbete. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna. Resor i tjänsten sker regelbundet.

Inom ramen för uppdraget ingår att du som synspecialist tar aktiv del i arbetet med den arbetsmarknadspolitiska bedömningen. I alla kontakter med kund har du ett stödjande och vägledande förhållningssätt. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt stärker motivation och orientering mot arbete.

Arbetsförmedlingen genomgår en digital utveckling som i alla delar genomsyrar vårt arbete, varför du har såväl vilja som förmåga att nyttja digitala verktyg.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- Högskoleutbildning med rehabiliteringsinriktning.
- Påbyggnadsutbildning inom synområdet: Magisterexamen i specialpedagogik med inriktning synpedagogik och synpedagogiskt arbete. Alternativt har du utbildning och eller erfarenhet som bedöms likvärdig, vilket innebär kompetens inom:
- Ögonmedicin
- Optik
- Synrehabilitering
- Hjälpmedelskompetens för kompensation av synnedsättning

Som synspecialist hos oss måste du vara självgående och samarbetsinriktad. Du måste ha förmågan att se möjligheter och lösningar snarare än problem och detta gäller inte minst på teknikområdet.
Då jobbet innebär möten med många människor krävs en god empatisk förmåga och du måste kunna kommunicera på ett omdömesfullt och tydligt sätt. Likaså krävs en god analytisk förmåga och ett gott omdöme eftersom synspecialisten har att hantera omfattande information i de olika uppdragen.

Meriterande arbetslivserfarenhet:

- God branschkännedom och erfarenhet från synrehabiliteringsområdet
- Erfarenhet från arbetslivsinriktad rehabilitering
- Erfarenhet av att arbeta med personer med dövblindhet

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt


Anställningsformen ät tillsvidare  på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är tillsvidareanställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsort: Växjö eventuellt Malmö

Ansökan

Välkommen med din ansökan med diarianummer Af-2021/0079 2743 vilken ska vara inkommen senast den 2021-11-03.
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett personligt brev och CV där du beskriver relevant arbetserfarenhet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Sektionschef till VO Arbetssökande Kronoberg

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 28
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Enhetens uppdrag
Verksamheten i Kronberg består av sex sektioner inom VO Arbetsgivare och VO Arbetssökande.

Ledningsgruppen i Kronoberg jobbar tätt tillsammans och har hela verksamheten och våra uppdrag i centrum. Sektionen har medarbetare placerad såväl i Ljungby som i Växjö. Resor kan förekomma i tjänsten.

 

Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

 

Kvalifikationskrav                                                                          
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet.

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Eller:

- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år

 

Övriga meriter för tjänsten
- Goda kunskaper om arbetsmarknadsfrågor och det arbetsmarknadspolitiska uppdraget
- Erfarenhet av chefskap inom offentlig sektor
- Erfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering
- Arbetat med arbetsmiljöfrågor 

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring


Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling


Övrig information
Vi erbjuder en visstidsanställning till och med 2022-07-31. Anställningen är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Växjö eller Ljungby

Intervjuer kommer att hållas slutet v.34

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se

 

Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2021-08-11 märkt med Af-2021/0056 4984. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan. Vid vissa rekryteringar dyker det upp en testlänk direkt via rekryteringssystemet. Det är dock möjligt att avvakta testning och först läsa utskickad information.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Beslutshandläggare till Kronoberg

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 18
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten.

Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 10 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad.

Till enheten Kronoberg söker vi nu tre till fyra beslutshandläggare. Enheten har ca 80 medarbetare fördelade i fem sektioner. Vi arbetar för länets åtta kommuner och har kontor i Växjö och Ljungby.

 

Arbetsuppgifter
- Assistera arbetsförmedlare/team genom att fatta beslut om matchnings- och karriärvägledningstjänster och sköta delar av kundärendet under och efter tiden kund är hos leverantör.
- Ingå i en beslutsprocess för att fatta arbetsmarknadspolitiska beslut om matchningstjänster - Kontakta kunder
- Förbereda beslut/föredragande
- Fatta beslut
- Dokumentera beslut och godkännande av utbildningsplan.


- Ingå i uppföljningsprocess – bistå i arbetet kring uppföljning av beslut enligt gällande rutiner och handläggarstöd.
- Arbeta i flera systemstöd.
- Kontakt med kund via olika kanaler, som mail, telefon och chatt.

För jobbet krävs det att du är en van användare av digitala kanaler och att du har goda kunskaper i och intresse för dokumenthantering.

 
Kvalifikationer:
- Godkänd gymnasieutbildning.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år alternativt högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system).
- Mycket goda kunskaper i MS Office.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt hög läsförståelse.

 
Meriterande:
- Arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig sektor och förståelse av god förvaltning.

 
Färdigheter:
Du ska ha förmåga att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer.

Du ska också ha god förmåga att hantera information, se hur delar hänger ihop och ser din del i helheten.

God förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete.

Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga.

Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor, du håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

 Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 
Övrigt
Anställningen är en visstidsanställning med tillträde 1 augusti och som längst tom 2022-04-30. Tjänsten är på heltid, men kan anpassas efter arbetsutbud. Placeringsort är Växjö.

Läs mer om Arbetsförmedlingen på https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.

Intervjuer planeras till vecka 28.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-07-02 märkt med Af-2021/0051 2186. Du ansöker genom att klicka på knappen ”Sök jobbet” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Bifoga även betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten. När du ansöker kommer du få svara på ett antal urvalsfrågor.

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår ifrån evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Socialkonsulent till Arbetsförmedlingen Kronoberg

Socialkonsulent, Arbetsförmedlingen
Läs mer Maj 5
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Arbetsförmedlingen VO Arbetssökande Kronoberg
Arbetsförmedlingen VO Arbetssökande Kronoberg rekryterar nu en Socialkonsulent för placering i Växjö eller Ljungby men med hela Kronoberg som upptagningsområde.

Välkommen att söka jobb hos oss som Socialkonsulent
Nu söker vi dig som vill börja arbeta i vårt team som består av psykologer, arbetsterapeuter/sjukgymnaster, arbetsförmedlare och socialkonsulent. Socialkonsulentens roll inom Arbetsförmedlingen kommer till stor del att fokusera på och utgöra en aktiv del av den arbetsmarknadspolitiska bedömningen. I alla kontakter med kund har vi ett stödjande och vägledande förhållningssätt. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt att stärka motivation och orientering mot arbete. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna. Arbetet förutsätter ett aktivt samarbete såväl internt som externt. I den framtida myndigheten kommer samarbetet med fristående aktörer vara en central del av ditt arbete.

Arbetsuppgifter Socialkonsulent
Genom samtal bedömer du arbetssökandes förutsättningar för arbete. Du bidrar till att klargöra om nuvarande livssituation kan påverka arbetsförmågan samt stödjer och motiverar arbetssökande att hantera situationer som påverkar deras förutsättningar att få arbete. I arbetet ingår ett aktivt samarbete med andra yrkesgrupper inom Arbetsförmedlingen. Socialkonsulenten är drivande och kunnig i samverkan med andra samhällsinsatser, framförallt gentemot kommunens olika verksamheter såsom socialtjänst och arbetsmarknadsenheter. Socialkonsulenten kan samordna övergripande insatser med externa aktörer och myndigheter. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag.

Kvalifikationer
- Socionomexamen
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet som socionom efter examen

Meriterande
- Goda kunskaper om missbruk, beroendeproblematik och sociala svårigheter i förhållande till arbetsliv
- Goda kunskaper om myndigheters ansvarsområden
- Goda kunskaper om arbetslivsinriktad rehabilitering 

Personliga egenskaper och kompetenser
- Kundorienterad, kommunikativ och inriktad på samarbete.
- Målinriktad med förmåga att arbeta resultatorienterat.
- Analytisk med god förmåga att självständigt kunna prioritera och planera ditt arbete.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten  
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser  
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningen är en visstidsanställning tom 2022-05-31 på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-05-20 märkt med Af-2021/0036 1817. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder och en strukturerad process för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Synspecialist till VO Arbetssökande Region Syd

Synkonsulent
Läs mer Feb 17
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




I särskilda sektioner inom Arbetsförmedlingen finns specialister för arbetssökande som har funktionsnedsättningar inom syn, döv och hörsel.

Specialisterna är audionomer, dövkonsulenter, synspecialister, psykologer och SIUS-konsulenter.
Sektionen för Syn Döv Hörsel Syd söker nu två synspecialister med placering i Växjö alternativt Malmö. Arbetsområdet är i första hand Småland men även Blekinge och Skåne kan förekomma.  

Synspecialistens uppdrag är att genomföra synfunktionsutredning som klargör hur synnedsättningen påverkar den arbetssökandes förutsättningar för arbete och studier. Ett annat viktigt uppdrag är att utreda och föreslå lämpliga arbetsplatsanpassningar. Samverkan med andra myndigheter och rehabiliteringsaktörer är ett vanligt inslag i synspecialistens arbete. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna. Resor i tjänsten sker regelbundet.

Inom ramen för uppdraget ingår att du som synspecialist tar aktiv del i arbetet med den arbetsmarknadspolitiska bedömningen. I alla kontakter med kund har du ett stödjande och vägledande förhållningssätt. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt stärker motivation och orientering mot arbete.

Arbetsförmedlingen genomgår en digital utveckling som i alla delar genomsyrar vårt arbete, varför du har såväl vilja som förmåga att nyttja digitala verktyg.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- Högskoleutbildning med rehabiliteringsinriktning.
- Påbyggnadsutbildning inom synområdet: Magisterexamen i specialpedagogik med inriktning synpedagogik och synpedagogiskt arbete. Alternativt har du utbildning och eller erfarenhet som bedöms likvärdig, vilket innebär kompetens inom:
- Ögonmedicin
- Optik
- Synrehabilitering
- Hjälpmedelskompetens för kompensation av synnedsättning

Som synspecialist hos oss måste du vara självgående och samarbetsinriktad. Du måste ha förmågan att se möjligheter och lösningar snarare än problem och detta gäller inte minst på teknikområdet.
Då jobbet innebär möten med många människor krävs en god empatisk förmåga och du måste kunna kommunicera på ett omdömesfullt och tydligt sätt. Likaså krävs en god analytisk förmåga och ett gott omdöme eftersom synspecialisten har att hantera omfattande information i de olika uppdragen.

Meriterande arbetslivserfarenhet:

- God branschkännedom och erfarenhet från synrehabiliteringsområdet
- Erfarenhet från arbetslivsinriktad rehabilitering
- Erfarenhet av att arbeta med personer med dövblindhet

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi söker en synspecialist.
Anställningen är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är tillsvidareanställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsort: Växjö alternativt Malmö

Ansökan

Välkommen med din ansökan, vilken ska vara inkommen senast den 2021-03-03.
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett personligt brev och CV där du beskriver relevant arbetserfarenhet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Arbetsförmedlare till Kronoberg

Arbetsförmedlare
Läs mer Feb 3
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Vilka är vi
Vårt uppdrag är att ge arbetssökande enhetlig, effektiv och kvalificerad service.

Detta sker genom e-tjänster och personlig service via telefon och fysiska möten men även via chatt, e-post, videosamtal och i sociala medier. Vi strävar efter att fler kunder ska få sin service via webb och telefon. Målet är att ge rätt service, i rätt tid och i rätt kanal. Vi har ansvar för arbetsmarknadsinsatser i hela Kronoberg och vid behov möter vi våra kunder där de befinner sig.  Vårt ledarskap är nära och coachande och uppmuntrar till delaktighet, motivation och ansvarstagande. Vem söker vi
Som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen Kronoberg kommer du att ge service och stöd till arbetssökande. I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med arbetssökande göra planeringar och överenskommelse för att gå vidare till arbete eller studier. Även beslutsfattande och administration är en stor del av arbetet, såsom att svara på frågor om det som rör arbetsmarknaden och att söka arbete. Du är bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och se möjligheter. Du kommer att tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig och förklara stora textmängder. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande. Du jobbar effektivt i system och är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet.

Kvalifikationer
• Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.

• Minst två års arbetslivserfarenhet

• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse

•B-körkort

Vem söker dig som är
- Kundorienterad och serviceinriktad
- Kommunikativ och lyhörd
- Analytisk
- Målmedveten
- Ordningsam

 Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

  Medarbetare på Arbetsförmedlingen:  - Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Du får intern grundutbildning, möjlighet till kompetensutveckling, friskvård, bra semesteravtal samt andra förmåner. Anställningen är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Vi erbjuder visstidsanställning t.om 211231. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är Växjö eller Ljungby. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-02-17 märkt med Af-2021/0007 0253. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.  På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.  

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Verksamhetssamordnare till VO Arbetssökande, Kronoberg

Organisationsutvecklare
Läs mer Feb 3
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Verksamheten i Kronberg består av sex sektioner inom VO AG och VO Sök.

Ledningsgruppen i Kronoberg jobbar tätt tillsammans och har hela verksamheten och våra uppdrag i centrum. Inom VO Sök finns det idag två verksamhetssamordnare som jobbar ihop med verksamhetssamordnare på VO AG sidan.

Arbetsuppgifter
Som verksamhetssamordnare är du ”spindeln i nätet” och utgör ett nära stöd till enhetschefen och ledningsgruppen. Du arbetar på uppdrag av chef och bidrar med stöd i styrningen utifrån gällande riktlinjer genom att identifiera behov av utvecklingsområden för att öka kvalitén i verksamheten.

Du kommer att ha ett särskilt ansvar för att stödja ledningsgruppen i arbetet med externa kontakter, bland annat att bygga strukturer och arbetssätt som bidrar till en förbättrad samverkan med våra åtta kommuner i Kronobergs län tex gällande utbildning och våra gemensamma överenskommelser.

Du ska bidra med att utveckla verksamheten och stödja i framtida processer. Du ska driva utvecklingsprocesser inom enheten och hjälpa enheten att nå sina mål och kvalitetssäkra sitt arbete.

Under 2021 kommer särskilt fokus ligga på uppdraget att öka anvisningar till reguljärutbildning, omhänderta intensivåret och arbetet med koordinering av stödet kring individen.

I arbetet med fristående aktörer förväntas du bidra med att ta fram underlag inför upphandling och stötta enhetens lokala kontaktpersoner mot fristående aktörer.

I arbetet ingår även att förbättra och stärka det lokala arbetet med att motverka felaktiga utbetalningar och öka den goda förvaltningen. Vidare ligger det i uppdraget att leda, kartlägga, driva och utveckla våra interna arbetsprocesser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Har en högskoleutbildning med inriktning mot organisation, ekonomi, ledarskap, statsvetenskap alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Har utbildning och /eller erfarenheter inom samordning, uppföljning och verksamhetsstyrning.
- Har god kunskap om Arbetsförmedlingens uppdrag och flera års arbetserfarenhet från Arbetsförmedlingens verksamhet.



Personliga egenskaper

För att lyckas med ditt uppdrag är det viktigt för oss att:

- Du har god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift.
- Du är en driven person och tvekar inte för att ta lead i processer och uppdrag.
- Du har god samarbetsförmåga och ser dig själv som en del i ett team.
- Du har lätt för att se helheten, snarare än delarna, har lätt för att förstå sammanhang samt har ett strategiskt fokus.
- Det är en fördel att ha ett brett nätverk inom myndigheten.
- Du har erfarenhet av ledning, styrning och uppföljning och utveckling av verksamhet på strategisk och operativ nivå.

Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet för tjänsten

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Växjö eller Ljungby.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-02-17 märkt med Af-2021/0008 6939.
Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor. Arbetsförmedlingen använder sig av tester som en del i rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Synspecialister till VO Arbetssökande Region Syd

Synkonsulent
Läs mer Jan 15
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




I särskilda sektioner inom Arbetsförmedlingen finns specialister för arbetssökande som har funktionsnedsättningar inom syn, döv och hörsel.

Specialisterna är audionomer, dövkonsulenter, synspecialister, psykologer och SIUS-konsulenter.
Sektionen för Syn Döv Hörsel Syd söker nu två synspecialister med placering i Växjö alternativt Malmö. Arbetsområdet är i första hand Småland men även Blekinge och Skåne kan förekomma.  

Synspecialistens uppdrag är att genomföra synfunktionsutredning som klargör hur synnedsättningen påverkar den arbetssökandes förutsättningar för arbete och studier. Ett annat viktigt uppdrag är att utreda och föreslå lämpliga arbetsplatsanpassningar. Samverkan med andra myndigheter och rehabiliteringsaktörer är ett vanligt inslag i synspecialistens arbete. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna. Resor i tjänsten sker regelbundet.

Inom ramen för uppdraget ingår att du som synspecialist tar aktiv del i arbetet med den arbetsmarknadspolitiska bedömningen. I alla kontakter med kund har du ett stödjande och vägledande förhållningssätt. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt stärker motivation och orientering mot arbete.

Arbetsförmedlingen genomgår en digital utveckling som i alla delar genomsyrar vårt arbete, varför du har såväl vilja som förmåga att nyttja digitala verktyg.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- Högskoleutbildning med rehabiliteringsinriktning.
- Påbyggnadsutbildning inom synområdet: Magisterexamen i specialpedagogik med inriktning synpedagogik och synpedagogiskt arbete. Alternativt har du utbildning och eller erfarenhet som bedöms likvärdig, vilket innebär kompetens inom:
-Ögonmedicin
-Optik
-Synrehabilitering
- Hjälpmedelskompetens för kompensation av synnedsättning

Som synspecialist hos oss måste du vara självgående och samarbetsinriktad. Du måste ha förmågan att se möjligheter och lösningar snarare än problem och detta gäller inte minst på teknikområdet.
Då jobbet innebär möten med många människor krävs en god empatisk förmåga och du måste kunna kommunicera på ett omdömesfullt och tydligt sätt. Likaså krävs en god analytisk förmåga och ett gott omdöme eftersom synspecialisten har att hantera omfattande information i de olika uppdragen.

Meriterande arbetslivserfarenhet:

- God branschkännedom och erfarenhet från synrehabiliteringsområdet
- Erfarenhet från arbetslivsinriktad rehabilitering
- Erfarenhet av att arbeta med personer med dövblindhet

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Vi söker två synspecialister, där den ena tjänsten är tillsvidare och den andra är på visstid till och med 2021-12-31.
Anställningen är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är tillsvidareanställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsort: Växjö alternativt Malmö

Ansökan

Välkommen med din ansökan, vilken ska vara inkommen senast den 2021-02-12.
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett personligt brev och CV där du beskriver relevant arbetserfarenhet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt.

 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Sektionschefer till VO Arbetssökande och VO Arbetsgivare Kronoberg Blekinge

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 26
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




VO Arbetssökande Kronoberg och VO Arbetsgivare Kronoberg Blekinge
Verksamheten i Kronberg består av sex sektioner.

Ledningsgruppen i Kronoberg jobbar tätt tillsammans och har hela verksamheten och våra uppdrag i centrum.

Sektionschefens uppdrag och ansvar 
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

Grundläggande kvalifikationskrav 
Skallkrav

- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet 

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Eller:

- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap: 

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

Övrigt
Vi söker två sektionschefer, en till VO Arbetsgivare och en till VO Arbetssökande. Anställningarna är tidsbegränsade i minst sex (6) månader.

Tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsorten är Växjö eller Ljungby. Vi jobbar tillsammans över hela Kronobergs län med personal placerad såväl i Ljungby som i Växjö.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 februari 2021 som du skickar elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker den här tjänsten och vad du vill åstadkomma. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Vaktmästare sökes till Arbetsförmedlingen i Kronoberg, Region Syd

Kontorsvaktmästare
Läs mer Dec 21
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Vilka är vi
Välkommen att söka jobb hos oss som Vaktmästare, Verksamhetsområde Arbetssökande i Kronoberg, Region Syd

Tjänsten som vaktmästare tillhör organisatoriskt Verksamhetsområde Arbetssökande, men som vaktmästare utgör man ett stöd åt alla verksamheter som finns i kontorsnätet vilket Verksamhetsområde Arbetssökande Kronoberg ansvarar för.

Vem söker vi
Arbetet innebär ett självständigt arbete med full fart där du enskilt och/eller tillsammans med andra utför uppgifter som ingår i den dagliga driften. Du samarbetar med personal på vår och andra enheter. Resor till länets alla kontor och tunga lyft förekommer.

Lokaler: Genomföra och följa upp felanmälningar. Visst underhåll av lokaler och utrustning.

Kontaktperson mot hyresvärdar, fastighetstekniker, enheten Lokalförsörjning och upphandlade lokalvårdsföretag. Kontaktperson för hantverkare och hjälpa hantverkare till rätta i lokalerna. Bistå vid ev. ommöbleringar i lokalerna. Säkra god ordning och reda i våra lokaler.

Larm: Genomföra egenkontroll av larm- och brandskydd enligt SBA.

Utrustning: Inköp och påfyllning av förbrukningsmaterial och visst övrigt administrativt arbete förekommer. Administration av passersystem, in- och utlämning av telefoner och datorer, visst arbete med lokalt IT-stöd med assistans från centralt placerad IT-kundstödjare och Servicedesk.

Tjänstebilar: Ansvara för skötsel av tjänstebilar och tjänstecyklar (service- och hantering av tankkort) samt vara kontaktperson mot tjänstebilsleverantörer.

Arbetsuppgifterna är breda och kan komma att förändras utifrån verksamhetens behov.

 

 

Kvalifikationskrav

- Grundläggande datakunskaper inom MS Office.
- B-körkort

 

Meriterande egenskaper

- Du besitter erfarenhet av att arbeta som vaktmästare
- Du har visst hantverkskunnande, såsom enklare underhåll av fastigheter och vaktmästerisysslor på kontor
- Vi ser gärna att du har ett teknikintresse och grundläggande kunskaper om hårdvara
- Du har erfarenhet av olika rutiner såsom att genomföra beställningar, erfarenhet av säkerhetsarbete utifrån ett arbetsmiljöperspektiv etc.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

 

Vem du är
Du är serviceinriktad, har lätt att samarbeta och tycker om att ha många kontakter.

Du har god organisationsförmåga, är ansvarsfull och noggrann.

Du kan prioritera och planera ditt arbete självständigt, vilket innebär att ha flera processer igång samtidigt. Du har en förmåga att vara flexibel, vaktmästaren är en slags spindel-i-nätet-funktion. Du kan anpassa dig till förändring och variation och förmår att snabbt kunna planera om utifrån olika behov som uppstår.

 

Vårt erbjudande
Tjänsten är en visstidsanställning januari-juli 2021 på heltid och tillträde enligt överenskommelse.

Vi planerar att hålla intervjuer 7 och 8 januari 2021.

Organisatorisk placering kommer att vara i huvudsak vid verksamhetsområde Arbetssökande, men arbete kommer att täcka övriga verksamhetsområden också. Placeringsort är Växjö, men resor förekommer till alla kontor i hela länet, därav kravet på B-körkort.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 december 2020.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga CV där du beskriver utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Urvalsfrågor samt eventuellt test förekommer i vår rekryteringsprocess, samt intervjuer och referenstagning.

 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Beslutshandläggare till Växjö

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 9
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Precis som övriga samhället påverkas vårt arbete av pandemin och vi söker därför nya medarbetare för tillträde så snart som möjligt och som längst tom 31 juli 2021.

Detta för att vi på bästa sätt ska kunna möta arbetssökandes behov.

Till Växjö söker vi nu ett antal beslutshandläggare. 

Arbetsuppgifter

Arbetsförmedlingen arbetar för att bidra till att arbetssökande snabbare kan matchas mot arbetsgivares behov av kompetens. Under hösten 2020 kommer vi att intensifiera arbetet med att öka antalet arbetssökande som får hjälp i sitt arbetssökande med matchningstjänster och där kommer du att ha en viktig roll.

Ditt ansvarsområde och arbetsuppgifter är att fatta beslut så att arbetssökande får ta del av matchningstjänster. Det innebär att du kommer att arbeta med arbetsmarknadspolitiska insatser och myndighetsutövning utifrån givna regelverk och riktlinjer. Du kommer assistera arbetsförmedlare i beslutsprocessen genom att

- Ha kontakt med arbetssökande
- Förbereda och fatta beslut
- Godkänna utbildningsplan
- Dokumentation
- Uppföljning 

Administration är en stor del av arbetet.

Du kommer att arbeta främst i olika digitala kanaler i de kontakter du har med arbetssökande och leverantörer av matchningstjänster. Du kommer att arbeta i flera olika systemstöd. Kundnöjdhet är alltid centralt och du arbetar för en hög effektivitet kring beslutsfattande.

Arbetet sker utifrån Arbetsförmedlingens värdegrund och du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra samt har förmåga att handla efter detta vid beslutsfattande.

Kvalifikationer:

Vi söker dig som har följande kvalifikationer:

- Godkänd gymnasieutbildning
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år alternativt högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)
- Mycket goda kunskaper i svenska, god förmåga att kommunicera i tal och skrift
- Vana av att arbeta i digitala kanaler
- Mycket goda kunskaper i MS Office

Färdigheter:

Du ska ha förmåga att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer.

Du ska också ha god förmåga att hantera information, se hur delar hänger ihop och ser din del i helheten.

God förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete.

Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga.  

Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor, du håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Anställningen är en visstidsanställning med tillträde snarast och som längst tom 31 juli 2021. Tjänsten är på heltid, men kan anpassas efter arbetsutbud.

Läs mer om Arbetsförmedlingen på https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.

Ansökan

Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem, välkommen med din ansökan senast 2020-07-23. För att din ansökan skall vara komplett ska du bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg som styrker att du uppfyller kvalifikationskraven. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Tester förekommer i den här rekryteringen.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner

Amra Hadziahmetovic, Sektionschef, 010-486 37 26

Bengt Greiff, Strateg, 010-486 34 76

Lennart Sarwe, HR-partner, lennart.sarwe@arbetsformedlingen.se

Monicah Mutie, Rekryteringspartner, Monicah.mutie@arbetsformedlingen.se

Fackliga företrädare

Carola Persson, SEKO, 010-486 85 11

Johan Eklund, ST, 010-486 24 24  t.o.m v30

Mikael Sandberg, ST, 010-4869287 v. 31

Johan Westergren, Saco-S, 010-488 29 07

Lennart Thuresson, Saco-S, 010-487 58 07



Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Arbetsförmedlare Arbetsförmedlingen Växjö

Arbetsförmedlare
Läs mer Apr 13
Arbetsförmedlingen enhet Växjö har verksamhet i Växjö, Tingsryd, Alvesta, Lenhovda och Lessebo. Enheten leds av en enhetschef och sektionschefer som tillsammans ansvarar för ca 150 medarbetare.

Är du vår nya kollega?
Arbetsförmedlingen Växjö söker arbetsförmedlare som är engagerade och vill bidra till att förverkliga Arbetsförmedlingens vision "Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa." Vi erbjuder en arbetsplats där Du tillsammans med kollegor har stort inflytande i utvecklingen mot framtidens Arbetsförmedling. Våra värdeord "Professionell, Inspirerande och Förtroendeingivande" vägleder oss i vårt dagliga arbete.

Viktiga mål för oss är att utveckla relationerna med arbetsgivare och hjälpa företag att på ett effektivt sätt hitta rätt kompetens samt att stödja arbetssökande utifrån sina möjligheter och resurser.
Vi är en verksamhet som påverkas starkt av förändringar i samhället och det är viktigt att vi följer med och hittar nya lösningar i nya situationer. Läs mer om organisation och vårt uppdrag på hemsidan: www.arbetsformedlingen.se.

Rollen som arbetsförmedlare:
I ditt dagliga arbete möter du människor och arbetsgivare i olika situationer och med olika behov. Din uppgift är att stödja och fatta underbyggda beslut om stöd utifrån våra uppdrag på arbetsmarknaden t ex att matcha, etablera och motverka långtidsarbetslöshet. I rollen krävs integritet och förmåga att bedöma och fatta rättssäkra myndighetsbeslut utifrån ibland komplexa situationer.

På Arbetsförmedlingen är kundmötet är centralt och du tar initiativ till möten med arbetsgivare och arbetssökande. Ditt ansvar är bl a att identifiera arbetsgivares behov och identifiera individers kompetenser eller utvecklingsbehov för att i nästa steg identifiera och initiera lösningar utifrån gällande regelverk och prioriteringar. Du är bekväm med att arbeta med IT-verktyg och har god vana att dokumentera, administrera och arbeta strukturerat.

Då du arbetar med människor ifrån många olika kulturer och bakgrunder behöver du ha god förståelse för hur det påverkar dig själv och andra. Du trivs och har förmåga att både arbeta i team och att arbeta självständigt. Teamen är viktiga för utveckling, samordning och arbetsglädje samt att arbeta med de arbetssökande i olika gruppkonstellationer. Beslutsfattande, dokumentering, kundmöten sköts individuellt.

Kvalifikationskrav



Högskoleutbildning omfattande minst 180 hp eller 120 p. Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen, har goda kunskaper om vårt uppdrag och bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.



Minst två års arbetslivserfarenhet omfattande minst 50%.



Mycket goda kunskaper i svenska.



B körkort



 Meriterande



Erfarenhet av att arbeta professionellt med bemötande av människor i utsatta situationer.



Erfarenhet av samverkan med externa parter t ex myndigheter eller företag.



Erfarenhet av relationsbyggande och uppsökande verksamhet mot extern part. Du har ett bra kontaktnät med företag och andra arbetsgivare i det geografiska verksamhetsområdet.



Erfarenhet och kunskap inom dokumentation och ärendehantering, gärna i offentliga sektor.




Personliga egenskaper

Du har hög kommunikativ förmåga och kan både ta till dig och ge komplex information.

Du har integritet och förmåga att fatta avvägda beslut.

Du har god självinsikt och kan på ett lämpligt sätt bemöta människor i utsatta situationer.

Du är proaktiv, skapar kontakt och söker lösningar både självständigt och tillsammans med andra.

Du är engagerad i samhällsfrågor, särskilt inom arbetsmarknadsområdet.

Du har förmåga att anpassa dig och ditt agerande utifrån snabbt skiftande förutsättningar.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna i denna rekrytering.

Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Sex månaders provanställning tillämpas. Tillträde och placering på någon av våra orter enligt överenskommelse. 

Ansökan:
Vi tar emot ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Sista ansökningsdag är 2018-04-26. Vi kommer att använda ett test, UPPscreen för urval till första intervju. 

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Ansök nu

SIUS - konsulent till AR enheten Syn , Döv , Hörsel Syd

Arbetsförmedlare
Läs mer Mar 19
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet.

I myndigheten Arbetsförmedlingens uppdrag ingår att bedriva arbetslivsinriktad rehabilitering i form av vägledande, utredande, rehabiliterande eller arbetsförberedande insatser.

I särskilda enheter inom Arbetsförmedlingen finns specialister för arbetssökande som har funktionsnedsättningar inom syn, döv och hörsel. Specialisterna är audionomer, dövkonsulenter, synspecialister, psykologer och socialkonsulenter m fl.

Enheten Syn Döv Hörsel Syd, som har 31 anställda och arbetar mot Skåne, Blekinge och Småland söker nu en SIUS-konsulent, med placering i Växjö eller Lund, som ska arbeta med teckenspråkiga arbetssökande som är döva eller har en grav hörselnedsättning. En del av dessa kan även ha en synskada (dövblinda).

Arbetet innebär

SIUS, ”Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd” är en metod som syftar till att integrera funktionsnedsatta i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete. Målgruppen är arbetssökande med olika former av funktionsnedsättning som begränsar förmågan att etablera sig på arbetsmarknaden. SIUS-konsulenten ska vara ett stöd till såväl arbetssökande med funktionsnedsättning som till arbetsgivare. I arbetsuppgifterna ingår att skapa hållbara företagskontakter. Arbetet som SIUS-konsulent är självständigt med tydliga mål.

Vi söker dig som har



Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system) alternativt innehar du eller har tidigare haft anställning som arbetsförmedlare/SIUS-konsulent vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare/SIUS-konsulent



Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle



Mycket goda kunskaper och erfarenheter i teckenspråk



Mycket goda kunskaper om dövas villkor



Förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat



Förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter



God samarbetsförmåga



Mycket god muntlig och skriftlig språkförmåga



B-körkort

 

Meriterande är





om du har ett brett nätverk på den lokala arbetsmarknaden



erfarenhet av arbete med människor med olika behov samt fördjupad kunskap om personer med olika funktionsnedsättningar



erfarenhet av samverkan med andra parter/myndigheter, att hålla samman processen kring arbetslivsinriktad rehabilitering



erfarenhet av marknadsföring/försäljning av idéer och/eller tjänster



har genomgått Supported Employment utbildning



goda kunskaper om funktionsnedsättningar inom syn, döv och hörsel och dess konsekvenser för arbetsförmågan



förmåga att själv prioritera och strukturera ditt dagliga arbete



andra språkkunskaper än svenska samt erfarenhet av olika kulturer



gärna erfarenhet av olika coachningstekniker

 

Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

Anställningen är tillsvidare och på heltid, men kan anpassas utifrån din arbetsförmåga, och tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Det ingår en del resor i tjänsten eftersom arbetsområdet är Skåne, Blekinge och Småland.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2018-04-08. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Fyll i formuläret och besvara frågorna. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett Personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Ansök nu

Socionom / Socialkonsulent till Arbetsförmedlingen , AR - enheten Växjö

Socialkonsulent, Arbetsförmedlingen
Läs mer Feb 27
Nu söker vi dig som vill börja arbeta i våra specialistteam inom arbetslivsinriktad rehabilitering. Du får ett arbete som är omväxlande och självständigt med fokus på att se möjligheter och kompetenser!

Vi arbetar med vägledande, utredande och arbetsförberedande insatser och vi finns över hela landet. I våra team finns psykologer, arbetsterapeuter, fysioterapeuter/sjukgymnaster och socionomer/socialkonsulenter där vi hjälps åt för att bidra till att arbetssökandes och arbetsgivares behov tillgodoses. Våra insatser sker i nära samarbete med arbetsförmedlare.

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten.Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa. Du får tillsammans med våra drygt 14 000 professionella medarbetare vara med och bidra till att öka sysselsättningen samt bidra i vårt förnyelsearbete mot en modernare myndighet.

AR-enheten Växjö - som idag har 30 medarbetare, söker en socialkonsulent som kan komplettera vårt arbetslag. Arbetslaget består av psykologer, arbetsterapeuter, sjukgymnast och socialkonsulenter.

Arbetsuppgifter
I rollen arbetar du med samtal och utredningsinsatser för att bedöma och klargöra arbetssökandes förutsättningar för arbete. Du bidrar till att klargöra om och hur nuvarande livssituation kan påverka arbetsförmåga och kan stödja och motivera arbetssökande i att hantera de situationer som påverkar förutsättningar för arbete.

Du ger stöd och råd i sociala och socialrättsliga frågor till arbetssökande, arbetsgivare och arbetsförmedlare. Du är aktiv i samarbeten med kollegor och söker möjligheter i olika situationer. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag. Att initiera, samverka och samordna insatser med externa aktörer och myndigheter ingår i uppdraget.

Kvalifikationer



Socionomexamen (180 högskolepoäng)


• B-körkort

Det är meriterande om du har:



erfarenhet av arbete som socionom



erfarenhet av socialt utredningsarbete, arbetslivsinriktad rehabilitering



erfarenhet av myndighetssamverkan





goda kunskaper om förvaltnings- och socialtjänstlagen



god kunskap om olika myndigheters ansvarsområden (t.ex Försäkringskassan, Kriminalvården, Socialtjänsten)



goda kunskaper om missbruk, beroendeproblematik och sociala svårigheter i förhållande till arbetsliv





kunskap om arbetsmarknadens olika delar, villkor och krav




• kunskap om mångfaldsfrågor

Vi söker dig som är lösningsorienterad, initiativrik samt mål och resultatinriktad. Du har god samarbetsförmåga och är kommunikativ, serviceinriktad och strukturerad. Vi ser gärna att du trivs med att komma med förslag till utveckling av verksamheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Placeringsorten är Växjö.
Du får intern grundutbildning, möjlighet till kompetensutveckling, friskvård, flexibel arbetstid, bra semestervillkor samt andra förmåner. Läs gärna mer om vårt uppdrag på arbetsformedlingen.se

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 mars 2018. Bifoga personligt brev där du beskriver varför du är intresserad av arbetet, CV samt intyg som styrker din socionomexamen.

Kontaktpersoner
Jennie Bloom-Rudhe, Sektionschef
Elin Åkerström, rekryterings-partner, 010-488 69 20
Pär Lönner, Saco, 010-488 52 52
Göran Carlsson, ST, 010-486 18 62

Ansök nu

Nu söker vi en psykolog till Värnamo / Ljungby / Växjö

Psykolog
Läs mer Jan 25
Genom att arbeta hos oss delar du vår vision – att vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.

Arbetsförmedlingen - Avdelningen Rehabilitering till arbete- AR-enheten Växjö - som idag har 30 medarbetare, söker en psykolog som kan komplettera vårt arbetslag. Arbetslaget består av psykologer, arbetsterapeuter, sjukgymnast och socialkonsulenter. Andra nära kollegor är arbetsförmedlare.

I Arbetsförmedlingens uppdrag ingår att bedriva arbetslivsinriktad rehabilitering i form av vägledande, utredande, rehabiliterande eller arbetsförberedande insatser. Läs mer om vår vision och vårt uppdrag på www.arbetsformedlingen.se

Psykologer inom Arbetsförmedlingen arbetar med att utreda kognitiva funktioner, personlighet och intressen med syfte att vägleda den arbetssökande mot rätt yrkesval, arbete eller utbildning. Insatserna är till för alla grupper av arbetssökande på Arbetsförmedlingen och ofta för dem som har någon funktionsnedsättning som kan medföra nedsatt arbetsförmåga.  Idag finns också ett ökat behov av insatser för arbetssökande som har sin bakgrund i andra länder och kulturer.

Som psykolog hos oss arbetar du konsultativt på uppdrag av arbetsförmedlarna. Dokumentation är ett viktigt och ofta återkommande inslag i arbetsuppgifterna. Arbetet kan innebära tjänstgöring på ett eller flera arbetsförmedlingskontor med resor i tjänsten under dagtid. Som nyanställd genomför du introduktionsutbildning och sedan utbildning i arbetspsykologisk utredningsmetodik. Utbildningen kan också tillgodoräknas inom Psykologförbundets specialistordning och motsvarar då två fristående kurser.

Arbetet innebär bland annat


• att klargöra arbetsförutsättningar via arbetspsykologisk utredning
• att genomföra vägledning mot arbete eller studier enskilt eller i grupp
• att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar för arbete
• att genom samtal utveckla den arbetssökandes motivation och delaktighet i orientering mot arbete
• att dokumentera och utforma utlåtande och rekommendation om arbetssökandes förutsättningar för arbete
• att bidra med psykologisk kunskap och samarbeta med arbetsförmedlare, övriga specialister och externa samverkansparter

Vi söker dig som har


• Socialstyrelsens legitimation.
• Goda kunskaper om och intresse av arbetsmarknaden och olika yrken.
• Intresse av arbetspsykologi och testning.
• Mycket god förmåga att samarbeta.
• Flexibelt arbets-och förhållningssätt.
• Intresse av utveckling och förbättringsarbete.
• B-körkort.

Meriterande är


• Erfarenhet från arbetslivsinriktad rehabilitering, arbetspsykologisk verksamhet eller fullgjord specialistutbildning inom arbetslivets psykologi.
• Erfarenhet av samverkan med t ex Försäkringskassan, vården, kommunen.
• Erfarenhet av möten med människor från andra länder och kulturer.
• Erfarenhet av att arbeta utifrån ett konsultativt arbetssätt.
• Kunskap i mångfaldsfrågor.

Övrigt
Anställningen är tillsvidareanställning på heltid men kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placering på Arbetsförmedlingen på någon av orterna Värnamo, Ljungby eller Växjö. Arbetet innebär resor i tjänsten och arbete på andra arbetsförmedlingskontor inom området.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmåga.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2018-02-18. Du ansöker genom länken ”ansökan via web”

Kontaktpersoner
Carina Brandstedt, enhetsschef, 010-486 17 20
Jennie Bloom-Rudge, sektionschef, 010-486 15 37
Elin Åkerström, Rekryterings-partner, 010-488 69 20
Pär Lönner, SACO, 010-488 52 52
Göran Carlsson, ST, 010-486 18 62

Ansök nu