Växjö: Kvinnojouren Blenda i Växjö söker barnsamordnare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kvinnojouren Blenda i Växjö söker barnsamordnare i Växjö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Växjö inom den kategorin.

Publicerad: 2022-09-20 // Varaktighet: Heltid

Kvinnojouren Blenda är en partipolitisk och religiöst obunden förening som verkar för ett jämställt samhälle fritt från våld. I 40 år har vi stöttat och hjälpt ett betydande antal kvinnor och barn ur våldsamma relationer till en bättre livssituation. Verksamheten består av tre delar;
Skyddat boende som tar emot, av socialtjänsten placerade kvinnor och deras barn.
Öppen verksamhet med stödsamtal och praktiska insatser.
Utåtriktade och förebyggande aktiviteter.

Idag är vi åtta anställda och ett 20-tal volontärer.
Dina arbetsuppgifter
Som barnsamordnare har du ett särskilt övergripande ansvar för att uppmärksamma och tillgodose behoven hos de barnen som vistas på det skyddade boendet. Barnsamordnarens uppdrag är att erbjuda trygghetsskapande insatser i form av stöd i nuvarande situation, bearbetning av upplevt våld, framtidsorientering och planering av säkerhet.
Barnsamordnaren ansvarar för kontakten gällande barnet med den placerande socialtjänsten samt för att en genomförandeplan upprättas och att insatser dokumenteras och följs upp. I samverkan med socialtjänsten ska barnsamordnaren verka som ett psykosocialt- och praktiskt stöd i kontakt med förskola/skola, vården, målsägarbiträde, polis och andra samhällsinsatser gällande barnet. Du kommer även att ingå i lokala och nationella barnnätverk.
I tjänsten ingår att planera och genomföra meningsfulla aktiviteter för barnen. Det ingår även att arbeta med praktiska sysslor och övriga arbetsuppgifter som kan förekomma i verksamhetens samtliga delar. Vi följer utvecklingen av gällande lagstiftning kring skyddat boende och du som barnsamordnare ansvarar för att kvalitetssäkra verksamheten utifrån ett barnperspektiv. Vi är en liten arbetsplats där det krävs stort eget ansvar, nära samarbete och delaktighet tillsammans med övriga anställda.
Om dig
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning med erfarenhet av att möta barn i kris. Vi ser gärna att du har dokumenterad kunskap om våld i nära relation och dess konsekvenser samt har utbildning i Trappan-samtal. Det är meriterande om du har arbetat i skyddat boende, har erfarenhet av kvinnojoursverksamhet samt myndighetsutövning inom socialtjänsten.
Vi värdesätter ett omsorgsfullt förhållningssätt där människan sätts i fokus. Som person är du öppen mot alla människor, ansvarstagande, flexibel och stresstålig, har stor social kompetens samt värdesätter goda samarbeten både internt och externt. Som anställd på Kvinnojouren Blenda krävs det att du har en feministisk grundsyn och står bakom jourens värderingar och vision om ett jämställt samhälle fritt från våld. Vi ser gärna flerspråkiga sökanden.
Övrigt
Ansökningar behandlas löpande, tjänsten kan komma att tillsättas under rekryteringsperioden.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Arbetstiden är i huvudsak förlagd till dagtid, viss kväll- och helgtjänstgöring och beredskap ingår.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Växjö som Socionom

Nedan visas andra jobb i Växjö som Socionom.

Dedicare söker konsulter inom barn och unga i Kronoberg

Läs mer Sep 9
Vi söker dig som är erfaren socionom eller likvärdig utbildning med flerårig erfarenhet av att arbeta som socialsekreterare inom barn och unga. Tjänsterna är på heltid men vi är även intresserad av att komma i kontakt med dig som önskar arbeta deltid. Du får trygga anställningsvillkor, goda förmåner och en personlig kontakt med din konsultchef, samtidigt som du kan fokusera på dem som behöver din hjälp.

---------------------------------------------------

Dedicare är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag som varit verksamt sedan 1996 och är idag en av Nordens ledande leverantör av socionomer, läkare, sjuksköterskor, och andra profiler inom vårdsektorn. Vår vision är att ha de mest kompetenta medarbetarna. Med kompetens menar vi fackkunskap, relevant erfarenhet och professionell service. Som konsult är det viktigt att du är självständig och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete. Du är självgående och har förmåga att anpassa dig till nya arbetsmiljöer. Som person är du lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Våra kunder förväntar sig snabbhet och effektivitet liksom goda kunskaper inom det svenska språket, såväl i tal som i skrift.

På Dedicare socionom består våra kunder i regel av socialtjänster i hela landet som har personalbehov av handläggare eller chefer inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Dedicare upphandlar med kommuner i hela Sverige och kan således erbjuda ett brett spektra av uppdrag på bemanningsbasis. Som konsult kan du välja om du vill ta längre eller kortare uppdrag samt om du vill att arbetsplatsen ska vara i närheten av ditt boende eller om du önskar resa. 

Vi tror att välmående människor gör ett bättre arbete, därför erbjuder vi alla våra konsulter följande:

-                           Kollektivavtal, tjänstepension, semesterersättning och friskvårdsbidrag
-                           Du får en lön som är synonym med dina prestationer
-                           Du får personlig och nära kontakt till din chef som också är socionom
-                           Du får möjlighet till utveckling och därtill stöttning av din chef på vägen
-                           Du får spännande uppdrag som matchar ditt intresse och din kompetens

Vi håller intervjuer löpande. 

Välkommen med din ansökan!

Besök gärna vår hemsida www.dedicare.se/socionom för mer information och för information om olika evenemang.

Ansök nu

Socialsekreterare för konsultuppdrag inom Barn och unga i Kronobergs län

Läs mer Sep 6
Om jobbet
Söker du efter en seriös arbetsgivare som gör det möjligt för dig att ta uppdrag enligt dina önskemål? Nu söker vi dig som är utbildad socionom med flerårig erfarenhet inom myndighetsutövning barn och unga till uppdrag i Kronobergs län.

Vi erbjuder dig flexibelt upplägg, trygga anställningsvillkor, bra lön och goda förmåner. Du får en personlig kontakt med din konsultchef, samtidigt som du får chansen att bredda din kompetens, få nya erfarenheter och utvidga ditt kontaktnät.

Om Dedicare
Dedicare är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag och är idag en av Nordens ledande leverantör av socionomer, läkare, sjuksköterskor, och andra profiler inom vårdsektorn. På Dedicare socionom består våra kunder i regel av socialtjänster i hela Sverige som har personalbehov av handläggare eller chefer inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Vi har ramavtal med flera kommuner i hela landet och kan således erbjuda dig ett stort urval av uppdrag på bemanningsbasis. Som konsult kan du välja om du vill ta längre eller kortare uppdrag samt om du vill att arbetsplatsen ska vara i närheten av ditt boende eller om du önskar resa.

Vem är du?
Vår vision är att ha de mest kompetenta medarbetarna. Med kompetens menar vi fackkunskap, relevant erfarenhet och professionell service. Som konsult är det viktigt att du är självgående och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete. Som person är du flexibel, positiv och lösningsorienterad. Våra kunder förväntar sig effektivitet liksom god förmåga att ta egna initiativ.

Vi erbjuder
Vi tror att välmående människor gör ett bättre arbete, därför erbjuder vi alla våra konsulter följande:

-                     Kollektivavtal, tjänstepension, semesterersättning och friskvårdsbidrag
-                     Du får en lön som är synonym med dina prestationer
-                     Du får spännande uppdrag som matchar ditt intresse och din kompetens
-                     Du får personlig och nära kontakt med din konsultchef
-                     Du får möjlighet att medverka på träffar och utbildningar som Dedicare anordnar för anställda konsulter

Blir du konsult hos Dedicare kommer du ha kontakt med konsultchef Sabina Wallberg. Sabina har lång erfarenhet av arbetet inom socialtjänsten och erbjuder uppföljning samt stöd vid behov under uppdragets gång.

Välkommen med din ansökan!



Besök gärna vår hemsida www.dedicare.se/socionom för mer information och för information om olika evenemang.

Ansök nu

Socialt ansvarig samordnare, SAS

Läs mer Sep 19
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som har intresse och kompetens för att arbeta som socialt ansvarig samordnare (SAS) på omsorgsförvaltningen i Växjö tillsammans med redan befintlig SAS. Tjänsten är placerad vid avdelning uppdrag & uppföljning vars huvuduppdrag är att utifrån gällande lagstiftning stödja nämnd och förvaltnings¬-chefs uppdrag att tillse att verksamheten ges förutsättningar och resurser för att kunna fullgöra sitt uppdrag och följa gällande regelverk. Avdelningens uppdrag innefattar i huvudsak förvaltningsövergripande verksamhetsplanering, processer & rapportering, kvalitets- och verksamhetsuppföljning, privata utförare, patientsäkerhetsarbete och nämndsadministration. Avdelningen består idag av 8 medarbetare.

Som socialt ansvarig samordnare arbetar du med kvalitetsutveckling inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområde, främst kopplat mot SoL och LSS. Du deltar i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer, framtagande av rutiner, delårs- och årsrapport samt den årliga kvalitetsberättelsen.

Du utreder och följer upp avvikelser, synpunkter och rapporter om missförhållanden enligt Lex Sarah i nära samverkan med övriga berörda professioner.

Du är en rådgivande och stödjande funktion till chefer i verksamheten, bistår i arbetsgrupper, utbildningar och introduktion.

Vidare är du delaktig i planering och genomförande av egenkontroll samt följer upp och granskar följsamhet till exempelvis rutiner och vägledningar, däribland social dokumentation. Verksamhetsgranskningar av kärnverksamheterna genomförs både i förvaltningens egna verksamheter och i privat regi.

Du är sakkunnig inom socialrätten och ansvarar för att bevaka och initiera uppdrag i linje med nationella satsningar, lagförändringar och krav inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområde.

I arbetsuppgifterna ingår också att fortsätta utveckla förvaltningens avvikelsehantering samt att delta i övergripande analys- och utredningsarbete.

Du arbetar strategiskt med förvaltningens övergripande utvecklingsarbete för att initiera, samordna och driva förbättringsarbete tillsammans med förvaltningsledning och chefer, kollegorna på Uppdrag och Uppföljning, MAS, MAR, verksamhetsutvecklare och verksamhetscontroller.

Du är medspelare i ett team med olika professioner som stöttar varandra där ett gemensamt ansvar tas för avdelningens olika frågor.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kandidatexamen som socionom, inom social omsorg, eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst med fokus på äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning. Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Verksamhetserfarenhet är meriterande.

Du är van vid process- och implementeringsarbete. Du har gedigen kunskap om den kommunala organisationen samt socialtjänstlagen, LSS, förvaltningslagen och annan författningsreglering inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområde. I arbetet ingår att kunna leda grupper i samband med tvärprofessionella uppdrag. Att föredra ärenden eller utredningar för exempelvis ledningsgrupp och omsorgsnämnd är en del av arbetet. Erfarenhet av att förbereda ärenden för politiska beslut, särskilt i en kommunal omsorgsnämnd, eller socialnämnd, är meriterande.

Erfarenhet från utredningsarbete genom strukturerade samtal är önskvärt. Du har en god empatisk förmåga och en vana att hantera känslomässigt svåra situationer.

Då arbetet innebär mycket samverkan internt och externt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. Vi tror att du är en person, som genom din erfarenhet, är trygg i dig själv och din förmåga, samt har förmåga till flexibilitet och ansvarstagande.

Du har lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift, samt god datorvana. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem som verksamheten är till för. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor hur ett helhetsperspektiv. Vidare ser du, genom din analytiska förmåga och ditt kvalitetsmedvetna sätt, förbättringsbehov i verksamheten. Det är en tillgång att ha erfarenhet av att jobba med statistik och annan kvantitativa data som stöd för analys, verksamhetsuppföljning och kvalitetssäkring. Du har en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund.

Du söker tjänsten genom länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

CV- och annonsförsäljare undanbedes.

Ansök nu

Färdighetstränare-Skilltrainer

Läs mer Aug 22
Vill du jobba på ett företag där du varje dag bidrar till att ge andra människor ett bra liv och där du erbjuds ett viktigt och spännande jobb? Välkommen till Humana! Inom familjehem och öppenvård erbjuder vi jourhem, konsulentstödda familjehem och behandlingsfamiljer och vår verksamhet finns över hela Sverige. Öppenvården för barn och unga syftar till att erbjuda lösningar i det egna hemmet, i jour- eller familjehem samt på HVB såväl som i stödboende. Vi utbildar och handleder i metoderna TFCO, IHF och Connect.
TFCO är en metod med stor beteendefokus. Den kan liknas vid en akutmottagning där vi har en begränsad tid att hjälpa den placerade innan den skall iväg till nästa avdelning (hem till bioföräldrar). Målet med TFCO är att reducera riskfaktorer (negativa beteenden, skolk, dåligt umgänge, droger, kriminalitet) och bygga på skyddsfaktorer (fritid, skola, vänner, positiva beteenden). Vi hjälper även föräldrar att hitta bättre verktyg att bemöta och hjälpa sina barn. TFCO är en oerhört positiv metod. Allt fokus ligger på att förstärka det som fungerar, se det friska.

Humana söker färdighetstränare till TFCO i Växjö

Färdighetstränaren har en väldigt viktig del i behandlingsteamet. En färdighetstränare i TFCO praktiserar det ungdomen lärt sig i behandlingsrummet ute i samhället. Man tränar ungdomens färdigheter i samhället helt enkelt. 

Arbetsuppgifter för färdighetstränaren
Vara en positiv förebild för ungdomen
Träna ungdomen i sociala färdigheter ute i samhället
Hjälpa ungdomen att komma igång med fritidssysselsättning
Hjälpa ungdomen att träffa positiva kompisar
En träff i veckan med ungdomen (omkring 2-4 timmar per träff, exklusive körtid). Tiden per träff är beroende av vilken aktivitet som skall genomföras. 
Ett team-möte i veckan kallat ”kliniska” (räkna 20-30 min/ärende). 
Att närvara vid stegmöten och avslutsmöte (omkring 1 timme per möte och sker minst tre gånger under ett ärende). 
Efter varje träff med ungdomen ska man skicka en rapport med beteendebeskrivningar till team-medlemmarna via mail samt dokumentera träffen i vårt dokumentationssystem JD. 
Att vara en del av behandlingsteamet runt den placerade ungdomen
Att obeservera beteenden och ge beteendebeskrivningar till teamet för vidare behandling

Planering av färdighetsträningen
Som färdighetstränare ansvarar du för att planera in dina träffar tillsammans med ungdomen och förbereda innehållet som ni skall ha på träffarna. Innehållet behöver stämmas av med övriga i teamet så att det ligger i linje med behandlingen. Teamet finns där för att stötta och kan i de fall du kör fast komma med förslag på hur du skulle kunna lägga upp kommande träff. En färdighetstränare är hjälpt av att vara kreativ och tycka om att hitta lösningar på kluriga problem. Samordnaren för teamet kommer sällan ha utrymme att direkt styra en färdighetstränare och komma med färdiga lösningar. TFCO är inte tänkt att fungera på detta sätt. Du behöver därför driva din roll och lägga fram förslag på hur du på ett kreativt och roligt sätt kan hjälpa ungdomen att träna på precis det som hen behöver hjälp med. Man kan säga att planeringen är en pågående dialog som förs i teamet.  

Humana erbjuder:
Ett öppet arbetsklimat där våra värdeord glädje, ansvar och engagemang är ledord
Tillgång till erfarna handledare inom TFCO
Utbildning i metoden kring rollen som färdighetstränare
Ett utvecklande och lärande arbete på en trevlig arbetsplats
förtroendearbetstid

Personliga egenskaper/ Kompetens:
Du värderar det systemiska förhållningssättet och som färdighetstränare har du ett aktivt förhållningssätt är bra på att skapa relation. Som person måste du tycka om och ha lätt för att arbeta i team. Arbetet ställer stora krav på flexibilitet, ansvarstagande och uthållighet. Du måste gilla att arbeta med en strukturerad hierarkisk metod med stor tyngd om evidens, alltså att hålla sig till metoden i teamet och inte sväva ut. Största delen av arbetet som färdighetstränare sker på eftermiddagar och kvällar. Du har en positiv grundsyn, ungdomlig i still och sinne, mycket energi, kreativitet och är en stjärna på att gå i relation med ungdomar. Du är trevlig, stöttande och sprider glädje. Vi ser att du har erfarenhet av arbete med ungdomar och någon form av behandlingsinriktad utbildning. För mer info om TFCO och Humanas verksamhet se www.humana.se, https://www.humana.se/individ-och-familj/metoder-och-utbildning/vara-egna-metoder/tfco/
B?körkort fordras
För anställning hos oss, krävs utdrag ur belastnings- och misstankeregistret.
Har du frågor eller funderingar kan du kontakta Ellen Notini på telefon 076-125 19 74 eller ellen.notini@humana.se

Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans och individ- och familjeomsorg. Vi är en kvalitets aktör inom äldreomsorg och LSS-boenden samt har skola för elever med funktionsnedsättning. Vi är 15 000 medarbetare i Sverige, Norge och Finland som arbetar efter samma vision: ”Alla har rätt till ett bra liv!” Läs mer på www.humana.se

Ansök nu

Andra jobb i Växjö från KVINNOJOUREN BLENDA

Hittar inga andra jobb i Växjö från KVINNOJOUREN BLENDA .