Växjö: Miljösamordnare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Miljösamordnare i Växjö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Växjö inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-05 // Varaktighet: Heltid

I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".

För invånarna, på uppdrag av politiken och i samhandling med andra driver vi utveckling enligt Gröna Kronoberg, vår regionala utvecklingsstrategi.
Tjänsten som miljösamordnare är placerad på miljöenheten - regional utveckling. Miljöenheten har sex medarbetare, varav fem arbetar med miljö- och hållbarhetsfrågor samt en medarbetare som arbetar med jämställdhetsfrågor. Vi arbetsplats är i Regionhuset, Nygatan i Växjö.
Det finns möjlighet att göra överenskommelse om distansarbete på upp till 50% om arbetsuppgifterna tillåter.
Vår kollega går vidare till en annan tjänst och vi söker nu en ersättare som brinner för miljöfrågor.

ARBETSUPPGIFTER
I våra uppdrag ingår att både arbeta med strategiska och övergripande miljöfrågor som att vara stöd i det verksamhetsnära miljö- och hållbarhetsarbetet inom Region Kronobergs samtliga verksamheter.

Vi arbetar med förbättringsarbete inom miljöområdet utifrån de uppdrag vi har. Vi tar även fram olika underlag inom våra sakfrågor till exempel svar på remisser, interpellationer etc. Utgångspunkten för vårt arbete är målområdena som ingår i Region Kronobergs hållbarhetsprogram 2019-2023.

Vi söker nu en miljösamordnare som ska agera som sakkunnig och stöd för verksamheten i miljöfrågor. Du har flera års arbetslivserfarenhet från att driva miljö- och hållbarhetsarbete. Dina arbetsuppgifter kommer att ha stort fokus på fastighetsrelaterade hållbarhetsfrågor och dina arbetsuppgifter blir bland annat att:

- tillsammans med fastighetsavdelningen driva olika hållbarhetsfrågor till exempel inom klimatsmart och resurseffektivt byggande, biologisk mångfald och andra miljöfrågor kopplat till fastighetsförvaltning
- arbeta med hållbarhetsfrågor kopplat till byggnation av nytt sjukhus
- att självständigt eller tillsammans med andra driva olika projekt och uppdrag inom miljö- och hållbarhetsområdet
- ställa miljö- och hållbarhetskrav i Region Kronobergs upphandlingar
- Delta i regionala och nationella nätverk för miljö- och hållbarhetsfrågor

Rollen är både strategisk och operativ och du kommer att erbjudas en omväxlande vardag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har naturvetenskaplig eller teknisk högskoleutbildning inom miljöområdet till exempel till miljöanalytiker, miljövetare eller miljöingenjör samt minst tre års arbetslivserfarenhet från näringsliv och/eller offentlig sektor.
Erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation samt erfarenhet av förändringsarbete och projektledning är meriterade.

För att lyckas med ditt uppdrag ser vi gärna att du har erfarenhet av övergripande strategiskt hållbarhetsarbetet kopplat till fastigheter. Du är väl förtrogen med miljölagstiftning och är bekväm i rollen som föredragare.

Som person är du kommunikativ och bra på att skapa kontakter, är engagerad och har lätt för att dela med dig av din miljö- och hållbarhetskunskap.
Du har förmågan att växla mellan ett långsiktigt strategiskt perspektiv och det operativa i vardagen, varierade arbetsuppgifter är något du uppskattar.
Har du erfarenhet från att ställa miljökrav i upphandlingar är det ett plus.
Du är duktig på att inspirera och skapa delaktighet samt är strukturerad och bra på att planera och organisera arbetet. Du tar initiativ och driver dina arbetsuppgifter hela vägen in i mål. Din erfarenhet gör att du är självgående samtidigt som du har en god samarbetsförmåga. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Växjö som Miljösamordnare/Miljökoordinator

Nedan visas andra jobb i Växjö som Miljösamordnare/Miljökoordinator.

Hållbarhetsansvarig till Vöfab

Läs mer Mar 13
Vöfab äger och förvaltar lokaler som skolor, förskolor, kontor, slott, och kultur- och idrottsarenor i Växjö kommun. Vi äger fastigheter i varierande ålder och standard och har under de senaste tio åren utvecklats från att vara en fastighetsförvaltare till att också bli en byggherre. Genom våra kunniga och engagerade medarbetare skapar vi miljöer för människor att växa igenom livet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en engagerad och driven individ för att driva och utveckla vårt hållbarhetsarbete på Vöfab. I rollen som hållbarhetsansvarig kommer du att säkerställa att vi följer rådande lagstiftning inom olika delar av hållbarhetsarbetet samt agera som en länk mellan kommunens övergripande mål och strategier och våra ambitioner inom ansvarsområdet.
Ansvarsområden:
• Avfall: Minska avfallsmängden genom effektiva åtgärder och strategier.
• Hållbarhetsredovisning: Ansvara för att upprätta och följa upp hållbarhetsredovisningar.
• Kemikalier: Bedriva ett systematiskt arbete för att minska andelen kemiska produkter samt utveckla och implementera rutiner för hantering av kemikalier.
• Cirkuläritet: Tillsammans med verksamheten öka återbruket av byggavfall och främja cirkulära processer.
• Klimatdeklarationer: Stödja verksamheten i arbetet med klimatdeklarationer för att minska vår klimatpåverkan genom analyser och förslag på förbättringar.
• Lagstiftning och omvärldsbevakning: Hålla dig uppdaterad kring aktuell lagstiftning inom fastighetsbranschen och bidra med omvärldsbevakning.
• Implementering av CSRD: Bidra i den koncernövergripande implementeringen av den nya hållbarhetsredovisningen, CSRD (Corporate Social Responsibility Disclosure), och se till att den uppfyller interna och externa krav samt bästa praxis.
Som hållbarhetsansvarig kommer du att ha en verkställande roll där du genom proaktivitet, intern projektledning och kunskapsspridning tar oss närmare våra mål och strävar mot ständiga förbättringar. Du kommer också att fungera som ett stöd till ledningen och verksamheten för att säkerställa att hållbarhet integreras i alla delar av vår verksamhet.

KVALIFIKATIONER
• Relevant utbildning och flerårig erfarenhet inom hållbarhetsområdet, gärna med fokus på miljöbalken.
• God förståelse för aktuell lagstiftning och trender inom hållbarhetsområdet.
• Stark projektledningsförmåga och förmåga att driva förändring.
• Utpräglad kommunikativ förmåga och förmåga att skapa engagemang och förståelse för hållbarhetsfrågor.

Som person har du flexibel med förmåga att anpassa dig till förändringar. Du är ansvarsfull och kan prioritera och organisera arbetsuppgifter självständigt. Vidare har du förmåga att bygga förtroendefulla relationer som bidrar till en positiv arbetsmiljö. Du behärskar engelska och svenska i tal och skrift, har goda kunskaper inom office-paketet. B-körkort är ett krav.

Om du är passionerad för hållbarhet och vill vara med och driva positiv förändring, är detta din chans att göra skillnad hos oss på Vöfab. Välkommen med din ansökan!
Vi ser fram emot din ansökan!


ÖVRIGT
Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

Ansök nu

Vi söker nu en åtgärdssamordnare för Mörrumsåns vattenråd

Läs mer Mar 11
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

ARBETSUPPGIFTER
Mörrumsåns vattenråd är ett samverkansorgan för vattenfrågor. Här kan de som bor och verkar inom ett avrinningsområde frivilligt mötas och gemensamt diskutera problem och idéer i syfte att förbättra vattenkvaliteten. För att nå framgångsrik vattenförvaltning är det viktigt att många olika aktörer är delaktiga i arbetet. Vattenrådet har ca 50 medlemmar och vattenrådets styrelse består av representanter från kommuner, jordbruks-och skogsbruksnäring, vattenkraft och industrier.

Samtliga kommuner i avrinningsområdet är medlemmar och huvudfinansiärer i vattenrådet; Växjö, Alvesta, Tingsryd, Vetlanda, Uppvidinge, Olofström och Karlshamn. Tjänstens placering är hos Växjö kommun på Miljö- och byggavdelningen. Tjänsten är en projektanställning som sträcker sig till hösten 2026.

Mörrumsåns vattenråd arbetar med samverkan inom avrinningsområdet och åtgärder för att förbättra vattenkvaliteten och öka den biologiska mångfalden i vattendrag och sjöar. Vattenrådets arbete är en viktig del av den svenska vattenförvaltningen som utgår från EU:s ramdirektiv för vatten.

Vi har fått möjligheten att förstärka verksamheten och söker därför en åtgärdssamordnare till Mörrumsåns vattenråd som ska arbeta uppsökande och tillsammans med markägare initiera åtgärder som förbättrar kvaliteten på vattendragen. I rollen som åtgärdssamordnare kommer du att fungera som en brygga mellan olika intressenter i vattenrådsarbetet.

Din huvudsakliga uppgift är den uppsökande verksamheten för att initiera åtgärdsprojekt. Det kan till exempel handla om att skapa våtmarker, meandring, tvåstegsdiken eller andra vattenvårdsåtgärder. Du kommer till viss del ha stöd av vattenrådets sekreterare. Du kommer bland annat att söka bidrag och finansiellt stöd till åtgärderna, samt vara ett stöd åt aktörer vid genomförandet av åtgärder samt bidra med din sakkunskap till vattenrådets medlemmar. Det finns projektförslag att driva inom våtmark och fria vattenvägar.

I tjänsten kan det även bli aktuellt med att genomföra egna utredningar eller att ta fram relevanta underlag för åtgärdsarbetet. Du har även ansvar för att sprida kunskap om Mörrumsån och åtgärdsarbetet genom att delta på eller anordna olika aktiviteter i avrinningsområdet. Andra kanaler som är aktuella är via hemsida och social media. Som åtgärdssamordnare kommer du aktivt att delta i de nätverk och stödfunktioner som finns för åtgärdssamordnare. Läs gärna mer på morrumsansvattenrad.se.

KVALIFIKATIONER
För den här rollen söker vi dig med relevant naturvetenskaplig utbildning på minst gymnasienivå, gärna med högskoleexamen. För att få ut det mesta möjliga i din roll som åtgärdssamordnare bör du vara kreativ, initiativrik, strategisk och drivande. Du måste trivas med att arbeta självständigt och tycka det är inspirerande och roligt att träffa nya människor och kommunicera. Du är prestigelös och har en lösningsorienterad framtoning. Som åtgärdssamordnare har du kontakter med olika myndigheter, kommuner, verksamhetsutövare och andra aktörer. Du ska därför ha lätt för att samverka och knyta kontakter.

Praktiska erfarenheter från genomförande av fria vattenvägar, våtmarksanläggning eller andra åtgärder med syfte att minska näringsläckage i jordbrukslandskapet är särskilt värdefulla. Även erfarenheter av andra vattenvårdsåtgärder är av värde i sammanhanget. Vi ser gärna att du har kännedom om EU:s ramdirektiv för vatten. Tidigare erfarenhet av rådgivning och att leda projekt är meriterande. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Vi ser gärna att du behärskar GIS-system. Krav på körkort med B-behörighet med manuell växellåda.

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av t ex ålder, kön och etnicitet.

Ansök nu

Vattenhandläggare och samordnare för vattenverksamhet

Läs mer Sep 6
Länsstyrelsen Kronoberg är en spännande arbetsplats. Få andra myndigheter har ett så brett arbetsområde och vi arbetar direkt under regeringen. Vi företräder staten i Kronoberg och hanterar målkonflikter, bjuder in till samverkan och stödjer utveckling. Vi arbetar tillsammans mot ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans.



Vi har idag ca 220 medarbetare på Länsstyrelsen och arbetsplatsen ligger centralt i universitetsstaden Växjö.



Vill du arbeta med miljörelaterade vattenfrågor och ingå i ett team där vi gör stor skillnad för vattenmiljön? Då kan du vara den vi söker.

Jobbet som samordnare för vattenverksamhetsgrupper erbjuder:

-  intressanta och utmanande arbetsuppgifter
-  uppdrag som gör stor samhällsnytta
-  möjlighet till kompetensutveckling
-  möjlighet att arbeta viss tid på distans

På vattenenheten är vi arton medarbetare som arbetar med tillsyn, prövning av vattenverksamheter, vattenvårdsprojekt och fiskbiologiska frågor men också med olika typer av bidrag, vattenförvaltning, vattenskyddsfrågor och kalkning. Enheten har en blandad ålders- och könsstruktur med många erfarna medarbetare inom våra olika områden. Vi har en bra stämning på enheten och alla jobbar tillsammans för en bättre vattenmiljö. Vattenenheten är en av fem enheter som tillhör länsstyrelsens miljöavdelning.

Arbetsuppgifter
Som vattenhandläggare och samordnare för vattenverksamhet leder du vårt team som arbetar med tillsyn och prövning samt med prövningar som kommer att genereras av den Nationella planen för miljöanpassning av vattenkraften (NAP) framåt i Kronobergs län.

I arbetsuppgifterna hanterar du anmälningsärenden, till exempel att anlägga bryggor, muddring och vattenuttag, delta i samråd, att svara på remisser samt bevaka allmänna intressen och föra Länsstyrelsens talan vid tillståndsprövningar.

Som samordnare kommer du att:

- stödja enhetschefen i arbetet med verksamheten och ha ett nära samarbete vad gäller bedömningar av uppdrag, ärenden, arbetsläge och enhetens arbetsbelastning
- vara ett stöd till enhetschefen i den övergripande verksamhetsplaneringen
- planera, fördela och prioritera bland dagliga uppgifter inom vattenverksamhetsarbetsgruppen
- styra tillsynsinsatser där de förväntas göra störst miljönytta i dialog med kollegorna
- följa upp och utvärdera beslut och åtgärder
- delta i behovsanalyser och intervjuer i samband med rekryteringar
- ansvara för planering och introduktion av nya medarbetare och praktikanter på enheten
- handlägga och driva egna ärenden

Arbetsuppgifterna är självständiga, omväxlande och utvecklande. Du har ett stort ansvar med många externa och interna kontakter.

Arbetsuppgifterna ställer krav på god kommunikation med berörda aktörer, både internt och externt. Exempel på aktörer är verksamhetsutövare, intresseorganisationer, andra statliga myndigheter, domstolar, företag i olika branscher, konsulter, entreprenörer, enskilda med flera.

Det kan också bli aktuellt med andra arbetsuppgifter inom enhetens arbetsområde.

Fältarbete och konferenser på annan ort förekommer i tjänsten.

Kvalifikationer
Du är intresserad av sötvattensbiologiska frågor både i teorin och praktiken. Du får gärna ha detta ämne som en del av din utbildning. Du kan ha en utbildningsbakgrund inom hydrologi, limnologi och ekologi eller olika ingenjörsutbildningar med koppling till miljö- och vattenvård.

Du har:

- en akademisk miljö- eller naturvetenskaplig utbildning på minst tre år, alternativt annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- mångårig erfarenhet av vattenverksamhet enligt 11 kap. miljöbalken
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- B-körkort

Meriterande är:

- erfarenhet av arbetsledning
- dammteknisk kunskap
- kunskap om hydrologiska och/eller hydrauliska beräkningar

Personliga egenskaper
Vi söker dig som vill utvecklas med din yrkesroll, är flexibel och bra på att planera och driva arbetet under eget ansvar. Att samarbeta, leda och tillsammans med gruppen arbeta mot uppsatta mål är en självklarhet för dig. Du gillar att analysera och lösa problem.

Du tar gärna initiativ och tycker att det är lätt att skapa goda interna och externa kontakter. Du har förmågan att möta aktörer med lyhördhet på ett respektfullt sätt samtidigt som du förmedlar myndighetens beslut.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Samordnaruppdraget är ett 4-årigt förordnande med möjlighet till förlängning

Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.



Vi tillämpar 6 månaders provanställning vid tillsvidareanställning.



Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan tillsättning.



Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län.



Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Ansök nu

Samordnare - Myndighetssamverkan till Samhällsbyggnadsförvaltningen

Läs mer Maj 26
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

ARBETSUPPGIFTER
Samhällsbyggnadsförvaltningen har funktioner och kompetens inom allt ifrån utveckling av nya stadsdelar och verksamhetsområden, till livsmedelskontroll, vattenförsörjning och detaljplanering. Här skapas förutsättningar för framtidens levande stad och landsbygd. Miljö- och byggavdelningen är en del av Samhällsbyggnadsförvaltningen.

På miljö- och byggavdelningen arbetar drygt 45 personer. Genom förebyggande arbete och tillsyn bidrar vi till att Växjö kommun ska vara en fantastisk plats att bo, leva och verka på för invånare, företag och besökare - idag och i framtiden.

Nu söker vi en nyinrättad tjänst som samordnare - myndighetssamverkan för utökad tillsyn med uppdrag att jobba för att motverka fusk, osund konkurrens och organiserad brottslighet. Som samordnare kommer du säkerställa, driva, samordna och utveckla det brottsförebyggande tillsynsarbetet för bygg, miljö, livsmedel, alkohol och tobak i syfte att motverka fusk, osund konkurrens och organiserad brottslighet. Detta sker i samarbete med de olika enheterna inom Miljö och byggavdelningen, men även genom nära samarbete med flera andra verksamheter inom Växjö kommun, samt andra myndigheter såsom ex; Polis, Skattemyndigheten.

Du kommer ha som uppgift att delta och ansvara för olika samordnade tillsynsinsatser. Du upprättar och sammanställer material inför, under och efter insatserna. Vilket innebär att du även kommer hantera formella handlingar såsom, rapporter, beslut och eventuella överklaganden.

I uppdraget ingår även att vara kontaktpersonen mot andra myndigheter i det brottsförebyggande arbetet och arbeta aktivt med att utveckla och driva nätverkandet med andra myndigheter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsutbildning i kombination med intresse och erfarenheter som behövs i uppdraget. Vi ser gärna att du är jurist, samhällsvetare med miljöinriktning eller naturvetare. Din erfarenhetsbakgrund bör innefatta myndighetsutövning, förvaltningsrätt och att leda andra utan att vara chef. Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet.

Du är positiv, har god kommunikationsförmåga och är bra på att engagera den du möter i din vardag. Du har ett gott bemötande och genom samarbete och en bra dialog skapar du goda relationer. Du ser service till privatpersoner och företagare som en självklarhet. Det krävs ett stort mått av integritet i arbetets utförande. Uppdraget ställer höga krav på analysförmåga och helhetssyn.

Som person är du nyfiken, vill lära dig nya saker och kan anpassa dig till förändringar. Du har lätt för att se lösningar och utvecklingsmöjligheter. Din samarbetsförmåga gör att du har lätt för att skapa goda relationer till andra människor.

Tjänsten innebär myndighetsutövning och därför krävs det att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Arbetet är rörligt och du måste ha B-körkort (manuell växellåda).

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av t ex ålder, kön och etnicitet.

Ansök nu

Åtgärdssamordnare Mörrumsåns Vattenråd

Läs mer Maj 8
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

ARBETSUPPGIFTER
Mörrumsåns vattenråd är ett samverkansorgan för vattenfrågor. Här kan de som bor och verkar inom ett avrinningsområde frivilligt mötas och gemensamt diskutera problem och idéer i syfte att förbättra vattenkvaliteten. För att nå framgångsrik vattenförvaltning är det viktigt att många olika aktörer är delaktiga i arbetet. Vattenrådet har ca 50 medlemmar och vattenrådets styrelse består av representanter från kommuner, jordbruks-och skogsbruksnäring, vattenkraft och industrier.
Samtliga kommuner i avrinningsområdet är medlemmar och huvudfinansiärer i vattenrådet; Växjö, Alvesta, Tingsryd, Vetlanda, Uppvidinge, Olofström och Karlshamn. Tjänstens placering kommer att vara på Växjö kommun på Miljö- och byggavdelning. Tjänsten är en projektanställning på tre år.

Mörrumsåns vattenråd arbetar med samverkan inom avrinningsområdet och åtgärder för att förbättra vattenkvaliteten och öka den biologiska mångfalden i vattendrag och sjöar. Vattenrådets arbete är en viktig del av den svenska vattenförvaltningen som utgår från EU:s ramdirektiv för vatten.

Vi har nu fått möjligheten att förstärka verksamheten och söker därför en åtgärdssamordnare till Mörrumsåns vattenråd som ska arbeta uppsökande och tillsammans med markägare initiera åtgärder som förbättrar kvaliteten på vattendragen. I den nya rollen som åtgärdssamordnare kommer du att fungera som en brygga mellan olika intressenter i vattenrådsarbetet.

Din huvudsakliga uppgift är den uppsökande verksamheten för att initiera åtgärdsprojekt. Det kan till exempel handla om att skapa våtmarker, meandring, tvåstegsdiken eller andra vattenvårdsåtgärder. Du kommer till viss del ha stöd av vattenrådets sekreterare. Du kommer bland annat att söka bidrag och finansiellt stöd till åtgärderna, samt vara ett stöd åt aktörer vid genomförandet av åtgärder samt bidra med din sakkunskap till vattenrådets medlemmar.

I tjänsten kan det även bli aktuellt med att genomföra egna utredningar eller att ta fram relevanta underlag för åtgärdsarbetet. Du har även ansvar för att sprida kunskap om Mörrumsån och åtgärdsarbetet genom att delta på eller anordna olika aktiviteter i avrinningsområdet. Som åtgärdssamordnare kommer du aktivt att delta i de nätverk och stödfunktioner som finns för åtgärdssamordnare. Läs gärna mer på morrumsansvattenrad.se.

KVALIFIKATIONER
För den här rollen söker vi dig med relevant naturvetenskaplig utbildning på minst gymnasienivå, gärna med högskoleexamen. För att få ut det mesta möjliga i din roll som åtgärdssamordnare bör du vara kreativ, initiativrik, strategisk och drivande. Du måste trivas med att arbeta självständigt och tycka det är inspirerande och roligt att träffa nya människor och kommunicera. Du är prestigelös och har en lösningsorienterad framtoning. Som åtgärdssamordnare har du kontakter med olika myndigheter, kommuner, verksamhetsutövare och andra aktörer. Du ska därför ha lätt för att samverka och knyta kontakter.

Praktiska erfarenheter från våtmarksanläggning eller andra åtgärder med syfte att minska näringsläckage i jordbrukslandskapet är särskilt värdefulla. Även erfarenheter av andra vattenvårdsåtgärder är av värde i sammanhanget. Vi ser gärna att du har kännedom om EU:s ramdirektiv för vatten. Tidigare erfarenhet av rådgivning och att leda projekt är meriterande. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Vi ser gärna att du behärskar GIS-system. Krav på körkort med B-behörighet med manuell växellåda.

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av t ex ålder, kön och etnicitet.

Ansök nu

Andra jobb i Växjö från REGION KRONOBERG

Nedan visas andra jobb i Växjö från REGION KRONOBERG .

Nyfiken på psykiatrin? Sök vårt traineeprogram för sjuksköterskor

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Mar 4
I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".

Välkommen till primärvård, psykiatri och rehab! Ett verksamhetsområde som står inför en spännande framtid med utveckling av god och nära vård. Primärvård, psykiatri och rehab består av 21 offentligt drivna vårdcentraler, 1177 vårdguiden, specialistpsykiatri, rehab- och habiliteringsverksamheter samt familjehälsan och En väg in för barn och ungdomar med psykisk ohälsa. Vårt uppdrag är att skapa goda förutsättningar för våra patienter, att Kronobergarna ska få rätt vård och behandling av bästa möjliga kompetens i rätt tid och på rätt vårdnivå.

Specialistpsykiatrin barn, unga och vuxna i Region Kronoberg bedriver en modern och specialiserad psykiatrisk vård i samverkan med närstående och andra vårdgivare. Vi eftersträvar en god arbetsmiljö med motiverade och kompetenta medarbetare. Vi ser det som en förutsättning för att lyckas med vårt uppdrag. Verksamheten är organiserad i vårdenheter där personalen kan arbeta i heldygnsvård, öppenvård, dagsjukvård, mobilt team och får följa patienten i hela vårdkedjan. Heldygnsvården består akutavdelningen, allmänpsykiatriska avdelningen, psykosavdelningen och äldrepsykiatriska avdelningen.

ARBETSUPPGIFTER
Traineeprogrammet som pågår 20 veckor, ger dig som sjuksköterska en unik möjlighet att få bred kunskap och praktisk erfarenhet av arbete med patienter med psykiska funktionshinder i olika vårdformer. Tycker du att det vore intressant att få större kännedom om det psykiatriska vårdarbetet? Då är traineeprogrammet något för dig!

Vi erbjuder dig:
- Placering inom heldygnsvården
- Inblick i flera olika vårdprocesser på olika vårdenheter.
- Självständigt arbete med stöd av erfarna sjuksköterskor på varje arbetsplats.
- En personlig mentor under hela traineeperioden.
- Valbar del t ex hos våra vårdgrannar
- Träffar med andra traineesjuksköterskor och mentorer.
- Föreläsningar om psykiatriska diagnoser och behandlingsmetoder.
- Tillsvidareanställning med placering inom Specialistpsykiatrin barn, unga och vuxna.

Har du klinisk erfarenhet som sjuksköterska i minst 1 år, ges du möjlighet att söka betald vidareutbildning till specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är
- Legitimerad sjuksköterska.
- Engagerad i ditt arbete och bidrar till ett gott arbetsklimat.
- Initiativrik och duktig på att skapa och bibehålla goda kontakter.
- Har lätt för att ställa om till rådande situationer, och tycker om när din dag är innehållsrik och varierande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Innan erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

ÖVRIGT
Bifoga endast betyg, intyg och eventuell legitimation som är relevanta för aktuell tjänst.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Ansök nu

Timavlönad sjuksköterska till bemanningsenheten i Växjö

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Mar 1
I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".

ARBETSUPPGIFTER
Som timavlönad sjuksköterska kommer du att spela en viktig roll i vårt dagliga avdelningsarbete och utföra vanliga sjuksköterskeuppgifter. Vi erbjuder flexibla arbetsdagar som inkluderar dag-, kvälls- och nattpass, såväl vardagar som helger.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig legitimerad sjuksköterska med en äkta passion för vården.
Tidigare yrkeserfarenhet som akutsjuksköterska är meriterande och det är särskilt fördelaktigt om du har arbetat inom Region Kronoberg och med journalsystemet Cambio Cosmic.

Du utmärker dig genom din förmåga att skapa en positiv arbetsmiljö genom vänlighet och ett starkt samarbetsfokus.
Du är snabb på att identifiera och genomföra lösningar när problem uppstår, vilket gör att arbetsflöden flyter smidigare och gynnar patienten.
Som timavlönad är det viktigt att du kan arbeta kontinuerligt, har tillgång till mobiltelefon och kan ta pass med kort varsel.

Det är också av yttersta vikt att du behärskar det svenska språket och kan kommunicera både i tal och skrift.

ÖVRIGT
Vänligen bifoga betyg, intyg och legitimation som är relevanta för aktuell tjänst.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Ansök nu

Arbetsterapeut till Rättspsykiatriska Regionkliniken, Växjö

Arbetsterapeut
Läs mer Apr 10
I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".

ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som arbetsterapeut kommer du att ingå i ett tvärprofessionellt team tillsammans med läkare, sjuksköterskor, skötare, socionomer, behandlingspedagoger, psykologer, sjukgymnaster, pedagoger. Du kommer att arbeta mot olika avdelningar vilket innebär nära samverkan med avdelningspersonal. Det arbetsterapeutiska arbetet består av att genomföra arbetsterapeutiska utredningar kring exempelvis om vilket stöd patienten kan vara i behov av i vardagen samt även inför utslussning. Arbetet handlar också om olika interventioner, både individuella eller i grupp, vilka främjar aktivitet och delaktighet i vardagen. I dina arbetsuppgifter ingår även att handleda, planera och genomföra olika projekt i samråd med avdelningspersonal och andra professioner.

Arbetsuppgifterna är omväxlande då du både har din tillhörighet i teamet samtidigt som du är en inspiratör och handleder/igångsätter avdelningspersonal i olika aktiviteter/interventioner.



KVALIFIKATIONER
Legitimerad arbetsterapeut. Erfarenhet av arbetsterapeutiskt bedömnings- och behandlingsarbete inom psykiatrisk vård är meriterande, men inget krav. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom initiativkraft, ansvarstagande och problemlösningsförmåga. Du är en positiv, flexibel och engagerad person. Du ska kunna arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är intresserad av att arbete med människor och bra på att motivera patienter med psykiatrisk problematik.

I samband med rekryteringen begär vi utdrag från brotts- och misstankeregistret samt drogtest via vår företagshälsovård. Därför ser vi gärna att du anger ditt fullständiga personnummer i ansökan.
Vi begär också utdrag ur brotts- och misstankeregistret samt alkohol-och drogtest via vår företagshälsovård.

Du är välkommen som nyexaminerad, det finns fyra arbetsterapeuter som handleder och stöttar dig inledningsvis.


ÖVRIGT
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen. Rekrytering sker löpande under ansökningsperioden.

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Offentliga jobbs telefonsupport på tel 0771-101029

Ansök nu

Arbetsterapeut

Arbetsterapeut
Läs mer Apr 11
I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".



ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som arbetsterapeut kommer du att ingå i ett tvärprofessionellt team tillsammans med läkare, sjuksköterskor, skötare, socionomer, behandlingspedagoger, psykologer, sjukgymnaster, pedagoger. Du kommer att arbeta mot olika avdelningar vilket innebär nära samverkan med avdelningspersonal. Det arbetsterapeutiska arbetet består av att genomföra arbetsterapeutiska utredningar kring exempelvis om vilket stöd patienten kan vara i behov av i vardagen samt även inför utslussning. Arbetet handlar också om olika interventioner, både individuella eller i grupp, vilka främjar aktivitet och delaktighet i vardagen. I dina arbetsuppgifter ingår även att handleda, planera och genomföra olika projekt i samråd med avdelningspersonal och andra professioner.

Arbetsuppgifterna är omväxlande då du både har din tillhörighet i teamet samtidigt som du är en inspiratör och handleder/igångsätter avdelningspersonal i olika aktiviteter/interventioner.

KVALIFIKATIONER
Legitimerad arbetsterapeut. Erfarenhet av arbetsterapeutiskt bedömnings- och behandlingsarbete inom psykiatrisk vård är meriterande, men inget krav. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom initiativkraft, ansvarstagande och problemlösningsförmåga. Du är en positiv, flexibel och engagerad person. Du ska kunna arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är intresserad av att arbete med människor och bra på att motivera patienter med psykiatrisk problematik.

I samband med rekryteringen begär vi utdrag från brotts- och misstankeregistret samt drogtest via vår företagshälsovård. Därför ser vi gärna att du anger ditt fullständiga personnummer i ansökan.
Vi begär också utdrag ur brotts- och misstankeregistret samt alkohol-och drogtest via vår företagshälsovård.

Du är välkommen som nyexaminerad, det finns fyra arbetsterapeuter som handleder och stöttar dig inledningsvis.

ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.

Informationen du anger kan komma att lämnas ut avseende regler för allmän handling enligt offentlighetsprincipen och dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontakta ansvarig rekryterare hos Region Kronoberg vid skyddad identitet för vidare information om hur du ansöker och hantering av dina personuppgifter.

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Ansök nu

ST-läkare inom allmänmedicin

ST-läkare
Läs mer Jan 2
Välkommen till primärvård, psykiatri och rehab! Ett verksamhetsområde som står inför en spännande framtid med utveckling av god och nära vård. Primärvård, psykiatri och rehab består av 21 offentligt drivna vårdcentraler, 1177 vårdguiden, specialistpsykiatri, rehab- och habiliteringsverksamheter samt familjehälsan och En väg in för barn och ungdomar med psykisk ohälsa. Vårt uppdrag är att skapa goda förutsättningar för våra patienter, att Kronobergarna ska få rätt vård och behandling av bästa möjliga kompetens i rätt tid och på rätt vårdnivå.

I Region Kronoberg är vi beredda att satsa rejält på dig som väljer att göra din ST i allmänmedicin hos oss. Du blir en viktig och värdefull läkare i arbetet för en god och nära vård i Kronobergs län. Du har möjlighet att arbeta på privat eller offentlig, stor eller liten vårdcentral, på landet eller i stan. De vårdcentraler som tar emot ST-läkare ska ha god handledningskapacitet.

I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".

ARBETSUPPGIFTER
Satsa på att bli ST-läkare i allmänmedicin i Region Kronoberg - Vi satsar på dig!

Vi blickar mot framtiden och ökar antalet ST-platser i allmänmedicin.

Aldrig tidigare har Region Kronoberg gjort en så offensiv satsning på ST-läkare i allmänmedicin. Vi erbjuder dig goda möjligheter till utveckling och har en konkurrenskraftig lön.

Att göra ST i allmänmedicin i Region Kronoberg innebär att du tillsammans med dina ST-kollegor ingår i en mycket välutvecklad utbildningsorganisation med ett genomarbetat introduktionsprogram och genomtänkt struktur för teoretisk utbildning och klinisk tjänstgöring, handledning och feedback.

Du får mycket god handledning av erfarna kollegor och du har stora möjligheter att själv påverka din utbildning och utveckla specialintressen. Du disponerar 110 000 kr för kurser och litteraturinköp.

Vi använder oss av hemsidan www.stforum.se för att lättare sköta dokumentation och förmedla information om till exempel utbildningsaktiviteter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad läkare samt har gjort svensk AT eller BT. Du har ett genuint intresse för allmänmedicin, har god kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Ansök nu

Brandskyddscontroller

Brandingenjör
Läs mer Mar 20
Är du intresserad av att arbeta på en arbetsplats med ett öppet och engagerat klimat där arbetsglädjen står i fokus och där vi tillsammans arbetar för att varje dag bli lite bättre? Då är det platsen för dig.

Vi söker nu en brandskyddscontroller till vår fastighetsorganisation och avdelningen fastighetsteknik på Region Kronoberg. Hos oss arbetar förutom brandskyddscontroller även ingenjörskompetenser inom fastighetsområdet.

Vi på fastigheter ansvarar för förvaltning och drift av Region Kronobergs samlade fastighetsbestånd samt genomförande av projekt inom ramen för drift och underhåll. Fastighetsbeståndet omfattar ca 300 000 kvm. Vårt övergripande mål är att tillhandahålla ändamålsenliga och driftsäkra vårdlokaler. Sammanlagt är vi cirka 60 medarbetare, som är placerade på lasaretten i Växjö och Ljungby.

Vi erbjuder våra medarbetare en trygg anställning med goda villkor och möjlighet till kompetensutveckling. Vi erbjuder även flextid, friskvårdsbidrag och tillgång till träningslokaler.

I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".

ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget som brandskyddscontroller är du ett stöd i verksamheternas systematiska brandskyddsarbete (SBA) och är kravställare för de upphandlingar som berör disciplinen samt arbetar med det förebyggande arbetet och riskbedömningar.

Tjänsten innebär också att vara föreståndare för brandfarlig vara och är Region Kronobergs sakkunniga i brandtekniskt brandskydd och övriga brandskyddsfrågor vid ny- och ombyggnationer.

Arbetsuppgifterna innefattar även att representera Region Kronoberg i det nationella brukarrådet PTS-Brandskydd, där du tillsammans med kollegor från övriga regioner inom samma disciplin tar fram riktlinjer för byggnadstekniskt brandskydd. Därigenom får du möjlighet att vara med att utveckla brandskyddet för framtidens vårdbyggnader.


KVALIFIKATIONER
Du har minst en eftergymnasial utbildning samt utbildning inom SBA-arbete och arbetslivserfarenhet inom byggnadstekniskt brandskydd.

Meriterande är att du har en brandingenjörsexamen och SAK3-kompetens. Vidare är det meriterande med arbetslivserfarenhet från räddningstjänstens tillsynsverksamhet eller arbete som brandkonsult.

För att du ska kunna utföra uppdraget på ett bra sätt behöver du vara vara strukturerad och kunna organisera ditt arbete samt känna dig bekväm med att ta egna initiativ. Du ska även ha lätt att samarbeta och kommunicera med andra människor och har förmågan att uttrycka dig i tal och skrift.

Som brandskyddscontroller är det viktigt att du kan skapa goda relationer, då arbetet kräver samarbete med Region Kronobergs olika verksamheter. För att du ska kunna tillgodose verksamheternas olika förutsättningar och behov är det också viktigt att du är lösningsorienterad.

Tjänsten kräver B-körkort.

Tjänsten kommer att säkerhetsskyddsklassas och förutsätter godkänd säkerhetsprövning och registerkontroll i enlighet med säkerhetsskyddslagen.



ÖVRIGT
Bifoga endast betyg, intyg och eventuell legitimation som är relevanta för aktuell tjänst.
I den här rekryteringen tillämpar vi ett löpande urval.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Ansök nu