Växjö: Växjö tingsrätt söker beredningsjurister till mark- och miljödomstolen

Hitta ansökningsinfo om jobbet Växjö tingsrätt söker beredningsjurister till mark- och miljödomstolen i Växjö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Växjö inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-20 // Varaktighet: Heltid

Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och trivs i en föränderlig arbetsmiljö? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete?

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige.

Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, som alla samspelar i det betydelsefulla arbetet att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. De mål som handläggs vid mark- och miljödomstolen har stor betydelse för samhällsutvecklingen och för enskilda människor i deras vardag.

Vi söker nu en eller flera beredningsjurister för att förstärka vårt team (tillsvidare och tidsbegränsade anställningar).

Det här får du arbeta med
Hos oss på mark- och miljödomstolen ingår du i ett arbetslag där du tillsammans med rådmän, tekniska råd, andra beredningsjurister, notarier och domstolshandläggare handlägger mål och ärenden. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.

Som beredningsjurist arbetar du i huvudsak med att bereda mål, göra rättsutredningar och föredra mål för avgörande. Du är också protokollförare vid förhandlingar och syner, och får skriva förslag till avgöranden. Du har mycket kontakt med parter och allmänhet, framförallt via telefon och i skrift. Det innebär att vi vill att du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift.

I din roll ingår det att ge service till allmänheten, men också till dina kollegor på domstolen. Du tycker om att samarbeta och bygga relationer och därför värderar vi att du är lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme.

I arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning prioritera om dina arbetsuppgifter samtidigt som du har förmåga att lära dig nya arbetsuppgifter. Det är viktigt att du är ansvarsfull och mån om att hanteringen av våra mål går rätt till.

Mark- och miljödomstolens domsområde omfattar östra och södra delarna av landet; från Skåne till Östergötland. Arbetet är därför förenat med en del resor med övernattning, och vi ser gärna att du innehar B-körkort.

Vi söker dig som...
- har en juridisk examen och gärna notariemeritering
- har tidigare erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete, med fördel inom mark- och miljödomstolens rättsområden
- har ett stort intresse för mark- och miljörätt
- har goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och drivna kollegor. Du är engagerad och ansvarstagande och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är flexibel, tar gärna egna initiativ och trivs i en föränderlig arbetsmiljö. Du ser möjligheter istället för att fokusera på problem och du tycker att det är viktigt att vara prestigelös.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Växjö har ett rikt kulturliv, en stolt idrottstradition och en väl utbyggd kollektivtrafik. Växjö kommun har omkring 97 000 invånare, läs mer på www.vaxjo.se.

Vid Växjö tingsrätt pågår ett löpande arbete med organisationsfrågor och utveckling av arbetsformer. Tingsrätten betonar vikten av ett aktivt medarbetarskap med fokus på ansvar, engagemang och delaktighet.

Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag och eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.

Sveriges Domstolar erbjuder även goda möjligheter till individuellt anpassad kompetensutveckling.

Läs mer på https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/.

Vilka är vi
Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina omkring 100 medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Mark- och miljödomstolens huvudsakliga uppgift är att handlägga miljömål, fastighetsmål, mål enligt plan- och bygglagen samt va-mål. Domstolen har också en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service.

På mark- och miljödomstolen är vi omkring 14 beredningsjurister och miljönotarier som arbetar tillsammans. Bli en av oss!

Mer information om Mark- och miljödomstolens verksamhet hittar du på vår webbplats, www.domstol.se/mark--och-miljodomstolen-vid-vaxjo-tingsratt/.

Särskilt om din ansökan
Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig med att arbeta som beredningsjurist och vad just du vill bidra med.

Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna. Betyg, referenser m.m. mottages först efter en eventuell intervju.

_

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Växjö som Föredragande/Beredningsjurist

Nedan visas andra jobb i Växjö som Föredragande/Beredningsjurist.

Beredningsjurister

Läs mer Nov 7
Dina arbetsuppgifter Som beredningsjurist utför du juridiskt arbete tillsammans med åklagarna. Du bistår dem i deras arbete och deltar i förberedelsearbetet under en brottsutredning och inför olika åklagarbeslut. Vidare hjälper du till med bevakning av vissa av åklagarnas uppgifter, föreslår åtgärder samt deltar i olika samverkansmöten. Det förekommer även att du biträder åklagarna vid förhandling i domstol. Som beredningsjurist bistår du även åklagare och handläggare i olika administrativa frågor.

Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning om något är brådskande.

Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som är svensk medborgare och har slutfört eller är i slutet av din juristutbildning. Vid tillträdet som beredningsjurist måste du vara klar med din juristexamen.

Vi vill att du

har ett stort intresse för straff- och processrätt och den verksamhet som Åklagarmyndigheten bedriver,
är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns,
är initiativ- och ansvarstagande och att du självständigt kan bereda dina ärenden,
har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt,
är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög,
har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning,
är serviceinriktad,
har förmågan att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du under eller efter dina studier har införskaffat dig erfarenhet av brottmål genom studier, praktik eller arbete.

Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

Kravet för denna anställning är att du har en nordisk juristexamen.

Vi erbjuder en lönenivå baserad på arbetsuppgifter som är anpassade för dig som är i början av din juristkarriär. Som anställd inom Åklagarmyndigheten erbjuder vi bl.a. ett generöst friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme att ta ut varje vecka. Du kan läsa om våra andra förmåner här .

Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss .

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

Ansök nu

Jurist

Läs mer Apr 12
Välkommen till Linnéuniversitetet! Vi möter dagens och morgondagens samhällsutmaningar i en öppen, nyfiken och kreativ miljö. Genom att aktivt låta kunskap från olika ämnen, områden och kulturer mötas, öppnar vi upp för nya idéer och skapar nya perspektiv för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Människor växer här.

Studerandeavdelningen vid Linnéuniversitetet har studenten i fokus – vi ansvarar för bland annat studievägledning, antagning, examen, tillgodoräknande, disciplinärenden, studenthälsa, de studieadministrativa systemen och internationell studentmobilitet. Inom avdelningen finns ca 50 anställda med placering både i Växjö och i Kalmar. Studerandeavdelningen är HBTQ-diplomerad sedan 2017.

Vi söker en jurist för arbete med disciplinärenden vid Linnéuniversitetet. Du kommer att vara placerad på studerandeavdelningen. Avdelningen svarar för att ge högkvalitativt stöd till studenter samt till universitetets ledning, fakulteter och institutioner samt är med och bidrar till planering och utveckling av universitetets gemensamma uppgifter.

Arbetsuppgifter:
Vi söker dig som vill arbeta med kvalificerat utrednings- och handläggningsarbete kopplat till disciplinärenden. Som jurist på studerandeavdelningen blir du del av en mindre arbetsgrupp som arbetar nära rektor och disciplinnämndens ledamöter. Arbetet innebär att självständigt och noggrant ansvara för handläggning och utredning av ärenden, samt ge vägledning till studenter och lärare. Du planerar sammanträden och är föredragande och sekreterare i universitetets disciplinnämnd. Därtill kan arbetsuppgifterna innebära att ta fram och revidera styrdokument, beredning av beslutsunderlag samt att besvara remisser.

Kvalifikationer:
Vi söker dig som har examen från juristutbildning, alternativt har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har en förvaltningsrättslig inriktning eller fördjupning på din utbildning. Har du erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete vid statlig myndighet – i synnerhet från universitets- och högskolesektorn – kan det vara meriterande. Vidare ställs krav på god kommunikationsförmåga samt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Förmåga att kunna kommunicera och anpassa språket till mottagaren är viktigt.

Arbetet ställer stora krav på analytisk förmåga, noggrannhet och struktur. Du ska kunna arbeta självständigt men arbetet kräver även god samarbetsförmåga med såväl kolleger som ledamöter i disciplinnämnden. Därtill ska du ha bra service och bemötande i fokus.

Anställningsvillkor:
Tillsvidare 100% med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är Växjö men resor till Kalmar förekommer.

Upplysningar lämnas av avdelningschef Marie Brorson, tel 0470-70 82 27 (marie.brorson@lnu.se) och sektionschef Katarina Holm, tel 0470-70 89 46 (katarina.holm@lnu.se).
Frågor som rör anställningen besvaras av HR-partner Emma Dahlberg, tel: 0480-44 67 13 (emma.dahlberg@lnu.se).
Fackliga företrädare nås via universitetets växel, tel 0772-28 80 00.

Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2023. Ansökan ska innehålla CV, personligt brev och examensbevis.
Dnr HR-2023/690.


Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.

Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 24.00 sista ansökningsdagen.

Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Växjö söker en eller flera föredragande

Läs mer Mar 14
Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? 

De mål som handläggs vid domstolen har stor betydelse för såväl samhällsutvecklingen som för enskilda människor i deras vardag.

Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, som alla samspelar i det betydelsefulla arbetet att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i arbetet. Medarbetarskapet är viktigt för oss i domstolen och kännetecknas av delaktighet, engagemang och kommunikation.

 
Arbetsuppgifter
I din roll som föredragande arbetar du med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med  renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Du gör rättsutredningar, föredrar mål, skriver förslag till beslut samt anteckningar vid muntliga förhandlingar.

Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Du ges goda möjligheter till individuell kompetensutveckling genom bland annat Domstolsakademins kurser. Hos oss har du som föredragande möjlighet att utvecklas i din yrkesroll på flera olika sätt bland annat genom att bidra till din och domstolens utveckling genom exempelvis deltagande i olika arbetsgrupper, remissarbete och möjlighet att avgöra mål på egen behörighet om du har notariemeritering.

 
Kvalifikationskrav
Du ska ha juristexamen eller juris kandidatexamen. Du är notariemeriterad eller har väl vitsordad erfarenhet av juridiskt kvalificerat arbete på förvaltningsmyndighet. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från juridiskt kvalificerat arbete på exempelvis förvaltningsdomstol, myndighet eller advokatbyrå.

Vi söker dig som är en skicklig jurist med mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du har ett mycket gott omdöme, är resultatorienterad samt utför arbetet på ett noggrant och effektivt sätt. Du har en god samarbetsförmåga och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.





Vi erbjuder dig
Förvaltningsrätten är en arbetsgivare som tar ansvar och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs.

Vi erbjuder dig ett stimulerande och varierande arbete i en spännande miljö på en utvecklande arbetsplats. Vi erbjuder även medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv, såsom mycket goda möjligheter att arbeta hemifrån.


Övrigt

Antal platser 2

Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig att arbeta som föredragande och vad just du vill bidra med. Ange gärna om det är något speciellt rättsområde som du är särskilt intresserad av.

Vi vill att du bifogar ditt examensbevis och om du  är du notariemeriterad ber vi dig också att bifoga ditt notariebetyg.

Urval och intervjuer sker löpande så varmt välkommen med din ansökan.

Individuell lönesättning och provanställning kommer att tillämpas.





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Växjö från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Växjö från Sveriges Domstolar .

Växjö tingsrätt söker expeditions- & ordningsvakt

Ordningsvakt
Läs mer Jan 15
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och trivs i en föränderlig arbetsmiljö? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete?
Växjö tingsrätt söker nu en expeditions-/ordningsvakt att förstärka vårt team!

Det här får du arbeta med
Som expeditions- och ordningsvakt på domstolen är din huvudsakliga uppgift att bemanna reception och säkerhetskontroll. Du ingår i ett arbetslag där du tillsammans med övriga expeditions- och ordningsvakter och administrativ personal ger service till medarbetare på tingsrätten och förvaltningsrätten, liksom till parter i mål, advokater, åklagare, allmänhet med flera. För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt, hög stresstålighet och kunna hantera olika uppgifter, människor och oväntade situationer.
Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor. Din viktigaste uppgift är att tillhandahålla en god extern och intern service. I arbetsuppgifterna ingår att hålla ordning på lokaler och teknik, posthantering, receptionsbemanning, att ta emot besökare, arkiv, påfyllning av material och annat inre underhåll. Därtill kommer administrativa uppgifter, såsom att hantera beställningar och lämna ut allmänna handlingar.
I rollen ingår även att tjänstgöra som ordningsvakt i de allmänna ytorna och i domstolens säkerhetskontroll. I samband med att röntgenutrustning införs i domstolens säkerhetskontroll under våren 2024, kommer en röntgenoperatörsutbildning att genomföras för våra ordningsvakter.
Som expeditions- och ordningsvakt på domstolen ser du helt enkelt till ordningen och säkerheten i domstolens lokaler. Arbetet är fritt och rörligt med stort ansvar.
Vi söker dig som...
• har fullgjord gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning
• har ett giltigt ordningsvaktsförordnande
• har några års arbetslivserfarenhet
• har god kommunikativ och språklig förmåga i både svenska och engelska
• har ett fullgott färgseende, eftersom arbetet med röntgen kräver det
• innehar ett B-körkort
Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och hängivna kollegor. Du skapar goda relationer och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du ser möjligheter istället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös.
Som person är du engagerad, lyhörd, kommunikativ, ansvarstagande och har ett gott omdöme. Du har en utpräglad känsla för service, hög IT-mognad, god initiativförmåga och kan självständigt organisera och prioritera ditt arbete. Du är en van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg. Du är även ordningsam och praktiskt lagd, och inte rädd för fysiskt tunga arbetsuppgifter eller administrativa rutinärenden.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Förordnande att tjänstgöra vid säkerhetskontroll är meriterande. Tidigare erfarenhet av domstolsarbete liksom arbete med IT- eller teknikrelaterade uppgifter kan vara meriterande.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol. På tingsrätten pågår ett löpande arbete med organisationsfrågor och utveckling av arbetsformer. Vi betonar vikten av ett aktivt medarbetarskap med fokus på ansvar, engagemang och delaktighet.
Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag och eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.
Sveriges Domstolar erbjuder goda möjligheter till individuellt anpassad kompetensutveckling, läs mer på www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/
Vilka är vi?
Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina omkring 100 medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Domstolens administrativa avdelning stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service. Växjö tingsrätt delar lokaler med Förvaltningsrätten i Växjö. Förvaltningsrätten har i sin tur omkring 45 medarbetare.
Som expeditions- och ordningsvakt arbetar du mot både tingsrätten och förvaltningsrätten, men är organisatoriskt knuten till tingsrättens administrativa avdelning. På ”admen” är vi idag nio personer som arbetar tillsammans – bli en av oss!
Mer information om Växjö tingsrätts verksamhet hittar du på vår webbplats, www.domstol.se/vaxjo-tingsratt.
Särskilt om din ansökan
Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig med att arbeta som expeditions- och ordningsvakt på domstolen och vad just du vill bidra med.
Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna. Betyg och referenser mottages först efter en eventuell intervju.

Ansök nu

Växjö tingsrätt söker domstolshandläggare till allmänna domstolen

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Jan 15
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och trivs i en föränderlig arbetsmiljö? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete?

Vi söker nu en eller flera engagerade domstolshandläggare att förstärka vårt team på allmänna domstolen (tills vidare och tidsbegränsade anställningar).

Det här får du arbeta med
Som domstolshandläggare blir du en del av ett handläggarteam som ansvarar för den administrativa hanteringen av våra mål och ärenden. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.
Du arbetar i huvudsak med att förbereda och handlägga mål inför förhandling, såsom med skriftväxling i målen och att kalla berörda parter till förhandling. Du ansvarar även för inkommande post och avdelningens registratorsbrevlåda. Målhanteringen är i stor utsträckning digital.
I din roll ingår det att ge service till allmänheten men också till dina kollegor på domstolen, däribland rådmän, fiskaler, notarier och andra domstolshandläggare.
Som domstolshandläggare på målkansliet kan du få föra anteckningar och protokoll vid förhandlingar och sammanträden.
Vi söker dig som...
• har fullgjord gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning
• har tidigare arbetslivserfarenhet inom service och administration
• har goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift
Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och hängivna kollegor. Du är engagerad och ansvarstagande och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du ser möjligheter i stället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös.
Du tycker om att samarbeta och bygga relationer och därför värdesätter vi att du är lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme.
Då du har mycket kontakt med parter och allmänhet – både via telefon, i skrift och i förekommande fall vid förhandlingar – vill vi att du har en mycket god språklig förmåga. Du kan hantera stora mängder information och sålla ut det väsentliga av denna. Du är också en van datoranvändare med goda IT-kunskaper, och du ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.
I arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning prioritera om dina arbetsuppgifter samtidigt som du har förmåga att lära dig nya arbetsuppgifter.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tidigare erfarenhet av liknande administrativt arbete på domstol eller annan myndighet kan vara meriterande.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol. På tingsrätten pågår ett löpande arbete med organisationsfrågor och utveckling av arbetsformer, exempelvis digital handläggning. Vi betonar vikten av ett aktivt medarbetarskap med fokus på ansvar, engagemang och delaktighet.
Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag och eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.
Sveriges Domstolar erbjuder goda möjligheter till individuellt anpassad kompetensutveckling, läs mer på www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/
Vilka är vi
Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina omkring 100 medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Allmänna domstolens huvudsakliga uppgift är att handlägga tvistemål, familjemål och brottmål. Domstolen har också en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service.
På allmänna domstolen är vi cirka 18 domstolshandläggare som arbetar tillsammans på målkansli och registratur – bli en av oss!
Mer information om Växjö tingsrätts verksamhet hittar du på vår webbplats, www.domstol.se/vaxjo-tingsratt.
Särskilt om din ansökan
Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig med att arbeta som domstolshandläggare och vad just du vill bidra med.
Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna. Betyg, referenser m.m. mottages först efter en eventuell intervju.

Ansök nu

Växjö tingsrätt söker sommarnotarier

Tingsnotarie/Notarie
Läs mer Jan 15
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



Är du juriststuderande och vill få praktisk erfarenhet av domstolsarbete? Funderar du kanske på en framtid inom rättsväsendet? Då är du välkommen att söka sommarnotarietjänstgöring vid Växjö tingsrätt!

Växjö tingsrätt söker nu en sommarnotarie till allmänna domstolen och en till mark- och miljödomstolen för perioden 17 juni – 26 juli 2024.

Det här får du arbeta med

Som sommarnotarie får du inblick i tingsrättens verksamhet. Arbetsuppgifterna motsvarar till stor del de arbetsuppgifter som nyanställda notarier utför vid tingsrätten. Du får se hur praktiskt domstolsarbete går till och du får en allmän träning i rättslig analys och metodik.

Det övergripande målet med sommarnotarietjänstgöringen är att ge sommarnotarien inblick i det dagliga domstolsarbetet samt i de olika mål och ärenden som förekommer vid en tingsrätt. Detta sker framförallt genom att du ges möjlighet att delta i det praktiska arbetet, vilket också kan innefatta uppgifter på avdelningens kansli.

Allmänna domstolen

Som sommarnotarie på allmänna domstolen kommer du att föra protokoll vid både brottmåls- och tvistemålsförhandlingar, skriva domförslag, göra rättsutredningar och i viss mån bereda mål och ärenden. Även andra på tingsrätten förekommande arbetsuppgifter kan komma att ingå i tjänsten.

Mark- och miljödomstolen

Som sommarnotarie på mark- och miljödomstolen kommer du att föra protokoll vid sammanträden och förhandlingar, skriva domförslag, göra rättsutredningar och i viss mån bereda mål och ärenden. Även andra på tingsrätten förekommande arbetsuppgifter kan komma att ingå i praktiken.

Vi söker dig som...

• är godkänd till och med termin sex på juristprogrammet

• har genomfört processrätt samt straff- och civilrätt i juristutbildningen

• inte har avslutat din utbildning före sommaren 2024


Vi söker dig som har goda betyg från genomförda delar av juristutbildningen, samt har goda juridiska kunskaper och god kommunikativ förmåga. Du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Andra viktiga egenskaper är noggrannhet, analytisk förmåga, god samarbetsförmåga samt att kunna organisera och planera ditt arbete.

Eftersom vi vill ge så många som möjligt inblick i domstolens verksamhet, kommer vi i första hand att prioritera sökande som inte har tidigare erfarenhet från liknande arbete på domstol.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Växjö har ett rikt kulturliv, en stolt idrottstradition och en väl utbyggd kollektivtrafik. Växjö kommun har omkring 97 000 invånare, läs mer på www.vaxjo.se.

Vilka är vi

Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina drygt hundra medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Domstolen har också en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service.

På allmänna domstolen arbetar omkring 40 medarbetare, däribland rådmän, fiskaler, notarier och domstolshandläggare.

På mark- och miljödomstolen arbetar omkring 50 medarbetare, däribland rådmän, tekniska råd, fiskaler, beredningsjurister, notarier och domstolshandläggare.

Läs mer om att arbeta som notarie på Sveriges Domstolars webbplats, https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/notarie/att-vara-notarie/arbeta-som-notarie/

Särskilt om din ansökan

Din ansökan ska bestå av CV, personligt brev och betygsutdrag från genomförda delar av juristprogrammet. Ange vilken avdelning du helst vill tjänstgöra vid.

Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna.

Ansök nu

Växjö tingsrätt söker studentmedarbetare

Domstolssekreterare
Läs mer Jul 7
Är du student och intresserad av att få praktisk erfarenhet av domstolsarbete? Då är du välkommen att söka timanställning vid Växjö tingsrätt!

Växjö tingsrätt söker studenter för behovsarbete på mark- och miljödomstolens målkansli.

Det här får du arbeta med
Som studentmedarbetare får du inblick i tingsrättens verksamhet. Arbetsuppgifterna motsvarar till stor del de arbetsuppgifter som nyanställda domstolshandläggare utför vid tingsrätten. Det kan till exempel innebära att ansvara för inkommande post, registrera nya mål och handlingar, lämna ut allmänna handlingar, eller gallra och arkivera akter.

Som studentmedarbetare ges du möjlighet att arbeta under handledning.

Du bör kunna arbeta minst 50 % jämte dina studier. Det finns goda möjligheter att planera dina tider i samråd med närmaste chef, utifrån ditt studieschema.

Vi söker dig som...
- är heltidsstuderande på högskolenivå
- har fullgjort godkända studier motsvarande minst 60 högskolepoäng, men inte har påbörjat en forskarutbildning eller har avslutat dina studier
- har ett särskilt intresse av de rättsområden som förekommer vid mark- och miljödomstolen.  

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är entusiastisk, positiv och har en förmåga att anpassa dig efter vad situationen kräver. Du är noggrann och tar stort ansvar till din uppgift. Du har lätt för att ta till dig ny kunskap och använder den för att lösa olika problem. Du kan organisera och planera ditt arbete, liksom arbeta väl både självständigt och i samarbete med kollegor. Du har lätt för att skapa nya relationer vilket bidrar till ett förtroendefullt samarbete med personer på olika nivåer i organisationen.

Du har självklart god datorvana och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, en god kommunikativ förmåga samt goda betyg från genomförda delar av din utbildning.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en intressant och utvecklande anställning på en modern domstol. På tingsrätten arbetar du tillsammans med engagerade kollegor med många olika kompetenser och bakgrunder. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och utmanas i ditt arbete. Tingsrätten är en arbetsplats där du gör skillnad varje dag.

Vid Växjö tingsrätt pågår ett löpande arbete med organisationsfrågor och utveckling av arbetsformer, exempelvis digital handläggning. Tingsrätten betonar vikten av ett aktivt medarbetarskap med fokus på ansvar, engagemang och delaktighet.

Vilka är vi?
Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina drygt 100 medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Domstolen har också en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service.

På mark- och miljödomstolen arbetar cirka 50 medarbetare, däribland rådmän, tekniska råd, beredningsjurister, notarier och domstolshandläggare. 

Särskilt om din ansökan
Din ansökan ska bestå av CV, personligt brev och kopia på det senaste studieutdraget. Vi tar emot ansökningar löpande under året.

Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna.

_

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Förvaltningsrätten i Växjö söker en administrativ chef

Administrativ chef
Läs mer Okt 30
Förvaltningsrätten har ca 40 anställda. Organisationen består av domare, föredraganden och notarier, en beredningssamordnarfunktion, ett målkansli och en administrativ stab. I den dömande verksamheten är domstolen indelad i två specialiserade enheter som bl.a. hanterar målgrupperna skatt och offentlig upphandling respektive socialförsäkring och andra sociala mål. Förvaltningsrätten är en modern arbetsplats som sätter värde på att alla är delaktiga i hela verksamheten. Vi arbetar löpande med att utveckla organisationen så att den på bästa sätt stödjer medarbetarna. Förvaltningsrätten är centralt belägen i Växjö och är samlokaliserad med tingsrätten. Växjö är en kommun i stark tillväxt som bl.a. har universitet och mycket goda allmänna kommunikationer med omvärlden. Om cirka tre år ska domstolen flytta in i nya lokaler.



Arbetetsuppgifter
Arbetsuppgifterna som administrativ chef spänner över ett brett område, från frågor som kräver beslut direkt till mer långsiktiga och strategiska frågor.

Som administrativ chef har du personalansvar för den administrativa staben Du leder och fördelar arbetet på den administrativa staben och ansvarar också för att verksamheten  bedrivs effektivt och enhetligt.

Du arbetar nära domstolens chef och har en viktig roll i domstolens verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. Du sitter i domstolens ledningsgrupp och har ansvar för bl. a. ekonomi- och personaladministration, upphandling, arkiv, IT samt lokal- och säkerhetsfrågor. Du har även en viktig roll i domstolens arbetsmiljöarbete. Som administrativ chef har du också ett ansvar för förvaltningsrätten som budgetmyndighet och ska se till att de planer som föreskrivs för domstolen finns och hålls uppdaterade. Du är involverad i all rekrytering av personal.

Administrativa chefen är sammankallande för arbetsplatsträffar, ledningsgrupp och samverkan.

Arbetet är självständigt och flera olika arbetsuppgifter hanteras parallellt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning, exempelvis inom HR, ekonomi eller juridik. Du ska ha ledarskapserfarenhet och gärna också chefserfarenhet. Erfarenhet av att leda och utveckla i statlig verksamhet liksom erfarenhet av ledningsgruppsarbete är meriterande. Även erfarenhet av arbete inom Sveriges Domstolar är meriterande.

Det är viktigt att du är intresserad av it och kan hantera ett digitalt arbetssätt, planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du ska kunna hantera stressiga situationer och snabbt kunna göra omprioriteringar. Du motsvarar högst ställda krav på ansvarstagande, omdöme och noggrannhet. Du är utåtriktad, positiv, har en utpräglad känsla för service och god samarbetsförmåga. Din kommunikationsförmåga ska vara väl utvecklad och du kommunicerar på svenska både i tal och skrift utan svårigheter. Vidare krävs integritet och att du kan företräda arbetsgivaren professionellt i frågor som rör personal och i andra sammanhang.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

 
Vi erbjuder dig
Förvaltningsrätten i Växjö är en domstol som kontinuerligt arbetar med att utveckla verksamheten så att den svarar upp mot de krav som ställs på den. Som medarbetare inom Sveriges Domstolar har du mycket goda möjligheter till kompetensutveckling. I rollen som administrativ chef har du förtroendearbetstid och du har upp till 35 semesterdagar beroende på din ålder. Det finns möjlighet att teckna enskilda överenskommelser, exempelvis om distansarbete. För oss är friskvård viktigt och vi erbjuder friskvårdsbidrag samt friskvårdstimme.

På arbetsplatsen arbetar du tillsammans med engagerade kollegor med många olika kompetenser och bakgrunder. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och utmanas i ditt arbete.





Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

Ansök nu