Växjö: Vi söker handläggare i energi- och bostadsstöd

Hitta ansökningsinfo om jobbet Vi söker handläggare i energi- och bostadsstöd i Växjö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Växjö inom den kategorin.

Publicerad: 2024-06-10 // Varaktighet: Heltid

Länsstyrelsen Kronoberg är en spännande arbetsplats. Få andra myndigheter har ett så brett arbetsområde och vi arbetar direkt under regeringen. Vi företräder staten i Kronoberg och hanterar målkonflikter, bjuder in till samverkan och stödjer utveckling. Vi arbetar tillsammans mot ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans.

Vi är idag cirka 220 medarbetare på Länsstyrelsen och arbetsplatsen ligger centralt i universitetsstaden Växjö.



Beskrivning
På vår enhet är vi sju medarbetare som tillsammans bidrar till helheten för att klara vårt uppdrag som är att arbeta för en hållbar samhällsutveckling i länet.

Vi arbetar med vägledning, planeringsunderlag och samordning av statliga intressen inom fysisk planering, kommunala översikts- och detaljplaner, infrastruktur samt bostads- och byggfrågor. Enhetens breda arbetsfält och samarbetet med experter inom många områden gör arbetet stimulerande och lärorikt.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med:

- Handläggning av statliga stöd till bostadsbyggande och energieffektiviseringsåtgärder. Det innebär bland annat att du granskar ritningar, ansökningar och gör egna kontrollberäkningar. En viktig del av arbetet är att kommunicera med sökanden och ge information om stöden. Du har kontakter med såväl fastighetsbolag som med enskilda personer.
- Tillsyn av stöden enligt EU-regler, med utgångspunkt från en framtagen plan.
- Tillsynsvägledning inom byggnadsnämndernas ansvarsområden. Det kan handla om att genomföra de särskilda uppdrag som vi får årligen från regeringen, att arrangera konferenser för kommunernas handläggare för att bygga kunskap inom olika teman samt att svara på remisser.

Arbetsuppgifterna kan anpassas beroende på kompetens hos den som anställs och sammansättning i arbetsgruppen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- en akademisk examen inom byggteknik och/eller energifrågor. God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- god vana att arbeta med dator som huvudsakligt verktyg
- B-körkort

Som person är du noggrann och strukturerad. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera med såväl kollegor som med dem som söker stöden. Du arbetar också på ett serviceinriktat sätt.

Erfarenheter av handläggning eller tillsyn av ärenden inom offentlig sektor är ett krav.





Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vid tillsvidareanställning tillämpar vi sex månaders provanställning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Växjö som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Växjö som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare av investerings- och projektstöd

Läs mer Jun 13
Länsstyrelsen Kronoberg är en statlig myndighet. Vi arbetar för ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans. Hos oss arbetar 220 engagerade medarbetare med kompetenser inom många olika expertområden. Vi genomför de uppdrag vi får från riksdag och regering och driver utveckling i länet i samverkan med olika aktörer. Vårt kontor ligger i centrala Växjö och för oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av tillit, öppenhet, ansvar och respekt.



Beskrivning
Landsbygdsavdelningen är en av fyra avdelningar på Länsstyrelsen Kronoberg och den leds av landsbygdsdirektören.

Vi ansvarar för EU-stöd som areal- och djurbaserade stöd samt projekt- och investeringsstöd men också för veterinär- och djurskyddsverksamhet. Inom avdelningen finns fyra enheter med var sin enhetschef som leder det dagliga arbetet. 

En av våra handläggare kommer att vara tjänstledig under cirka ett år och vi söker därför efter en vikarie. Du kommer att arbeta på enheten för tillväxt och landsbygd tillsammans med andra handläggare som arbetar med olika typer av investerings- och projektstöd. 

Arbetsuppgifter
Du kommer främst att arbeta med:

- handläggning av utbetalningar av företagsstöd, miljöinvesteringar och projektstöd i landsbygdsprogrammet
- handläggning av ansökningar om investerings- och projektstöd inom strategisk plan för EU:s gemensamma jordbrukspolitik
- handläggning av utbetalningar om investerings- och projektstöd inom strategisk plan för EU:s gemensamma jordbrukspolitik

Vår verksamhet och våra behov förändras med tiden, vilket gör att du också kan få prova andra arbetsuppgifter inom länsstyrelsen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning med agrar och gärna med ekonomisk inriktning
- B-körkort
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- god IT-kompetens och vana att arbeta med dator som verktyg

Det är meriterande om du också har: 

- yrkeserfarenhet av ärendehandläggning som gäller investerings- och projektstöd, gärna från någon länsstyrelse eller liknande erfarenhet från konsultbranschen
- egen lantbrukserfarenhet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har god social förmåga och kan bidra till en god arbetsmiljö hos oss. Du är kommunikativ och bra på att skapa goda relationer, såväl internt som externt. I din roll som myndighetsutövare är det viktigt att du har ett professionellt förhållningssätt. Du kan snabbt sätta dig in i regelverk och IT- system. Tjänsten ställer höga krav på ett strukturerat arbetssätt och administrativ kompetens. 

Villkor
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vid tillsvidareanställning tillämpar vi sex månaders provanställning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Ansök nu

Handläggare (tidsbegränsad)

Läs mer Jun 14
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.




Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar handläggning av nationella bidragsansökningar och redovisningar från organisationer som söker organisations-, projektbidrag- och verksamhetsbidrag utifrån befintliga förordningar och andra föreskrifter.

Läs mer på www.mucf.se.

Handläggningen sker i samarbete med kollegor på avdelningen och med stöd från övriga funktioner på myndigheten. I arbetet ingår att ha kontakter med ansökare och aktörer som är intresserade av våra bidrag. Uppdraget kan också innebära att göra verksamhetsbesök hos bidragstagare. Handläggaren kommer att medverka i informationsspridning och erfarenhetsutbyten, samt i avdelningens utvecklings-, uppföljnings-, och analysarbete.

Kvalifikationer
Det är avgörande för anställningen att du kan jobba på MUCF under perioden 2024-08-15--2024-12-20.

Du har en relevant universitets- eller högskoleutbildning (om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ämnen som statsvetenskap, juridik, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du ska ha relevant arbetslivserfarenhet i form av arbete på myndighet eller annan offentlig organisation. Arbete på en organisation som söker/mottager bidrag från det offentliga är meriterande. Du ska ha ett dokumenterat intresse och gärna kunskap om ett eller flera av våra arbetsområden; civila samhällets organisationer, demokratifrämjande arbete, arbete mot rasism och extremism, integrationsfrågor och Sveriges ungdoms- och civilsamhällespolitik.

Det kommer i urvalet och tillsättningen tillmätas stor vikt om du har om du har erfarenhet av statsbidragsansökningar inom ungdomspolitiken eller civilsamhällespolitiken .

Du ska kunna bemöta olika målgrupper på ett bra sätt utifrån målgruppens förutsättningar och behov. Det gör du genom god samarbetsförmåga såväl internt som externt och genom ett relationsskapande och nätverkande arbetssätt. Du är strukturerad och flexibel i ditt arbete och kan följa processer och rutinbeskrivningar. Du har god pedagogisk förmåga och kan förklara komplicerade processer för målgruppen i både stora och små sammanhang. Du känner dig bekväm i att delta i nya sammanhang och känner dig trygg i att representera myndigheten på ett professionellt och förtroendeingivande sätt.

Avgörande egenskaper är att du är drivande och initiativrik och kan ta eget ansvar för att självständigt arbeta med olika processer i verksamheten men på ett ödmjukt sätt. Du ska vara lyhörd, aktiv på möten och bidra till ett gott samarbetsklimat. Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet.
 
Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och i skrift på svenska. Du har även goda kunskaper i Officepaketet och är van vid att sätta dig in i olika datasystem.

När du ansöker bifogar du ditt cv på svenska. I denna rekrytering använder vi inte personligt brev och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. I stället kommer du att få svara på ett antal urvalsfrågor.

Distansarbete från annan ort är inte möjlig, anställningen kräver att du är på plats på vårt kontor i Växjö. 

Villkor
Tidsbegränsad anställning.

Det är avgörande för anställningen att du kan jobba på MUCF under perioden 2024-08-15--2024-12-20.

Placeringsort: Växjö

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Växjö från Länsstyrelsen i Kronobergs län

Nedan visas andra jobb i Växjö från Länsstyrelsen i Kronobergs län .

Handläggare av investerings- och projektstöd

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 13
Länsstyrelsen Kronoberg är en statlig myndighet. Vi arbetar för ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans. Hos oss arbetar 220 engagerade medarbetare med kompetenser inom många olika expertområden. Vi genomför de uppdrag vi får från riksdag och regering och driver utveckling i länet i samverkan med olika aktörer. Vårt kontor ligger i centrala Växjö och för oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av tillit, öppenhet, ansvar och respekt.



Beskrivning
Landsbygdsavdelningen är en av fyra avdelningar på Länsstyrelsen Kronoberg och den leds av landsbygdsdirektören.

Vi ansvarar för EU-stöd som areal- och djurbaserade stöd samt projekt- och investeringsstöd men också för veterinär- och djurskyddsverksamhet. Inom avdelningen finns fyra enheter med var sin enhetschef som leder det dagliga arbetet. 

En av våra handläggare kommer att vara tjänstledig under cirka ett år och vi söker därför efter en vikarie. Du kommer att arbeta på enheten för tillväxt och landsbygd tillsammans med andra handläggare som arbetar med olika typer av investerings- och projektstöd. 

Arbetsuppgifter
Du kommer främst att arbeta med:

- handläggning av utbetalningar av företagsstöd, miljöinvesteringar och projektstöd i landsbygdsprogrammet
- handläggning av ansökningar om investerings- och projektstöd inom strategisk plan för EU:s gemensamma jordbrukspolitik
- handläggning av utbetalningar om investerings- och projektstöd inom strategisk plan för EU:s gemensamma jordbrukspolitik

Vår verksamhet och våra behov förändras med tiden, vilket gör att du också kan få prova andra arbetsuppgifter inom länsstyrelsen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning med agrar och gärna med ekonomisk inriktning
- B-körkort
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- god IT-kompetens och vana att arbeta med dator som verktyg

Det är meriterande om du också har: 

- yrkeserfarenhet av ärendehandläggning som gäller investerings- och projektstöd, gärna från någon länsstyrelse eller liknande erfarenhet från konsultbranschen
- egen lantbrukserfarenhet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har god social förmåga och kan bidra till en god arbetsmiljö hos oss. Du är kommunikativ och bra på att skapa goda relationer, såväl internt som externt. I din roll som myndighetsutövare är det viktigt att du har ett professionellt förhållningssätt. Du kan snabbt sätta dig in i regelverk och IT- system. Tjänsten ställer höga krav på ett strukturerat arbetssätt och administrativ kompetens. 

Villkor
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vid tillsvidareanställning tillämpar vi sex månaders provanställning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Ansök nu

Registrator sökes till Länsstyrelsen Kronoberg

Registrator
Läs mer Jun 11
Länsstyrelsen Kronoberg är en spännande arbetsplats. Få andra myndigheter har ett så brett arbetsområde och vi arbetar direkt under regeringen. Vi företräder staten i Kronoberg och hanterar målkonflikter, bjuder in till samverkan och stödjer utveckling. Vi arbetar tillsammans mot ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans.

Vi är idag cirka 220 medarbetare på Länsstyrelsen och arbetsplatsen ligger centralt i universitetsstaden Växjö.



Beskrivning
Länsstyrelsens registratorer finns på rättsenheten tillsammans med informationssäkerhetssamordnare och jurister.

Vi tillhör avdelningen för utveckling och stöd där vi arbetar för att stötta och utveckla länsstyrelsen inom våra olika kompetensområden som till exempel HR och ekonomi.
En av våra registratorer kommer att vara tjänstledig under cirka ett år och vi söker därför hennes vikarie.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med att hantera länsstyrelsens allmänna handlingar, från diarieföring till arkivering. Det innebär bland annat att öppna post, registrera och expediera handlingar. Du kommer dagligen att lämna stöd och råd till våra medarbetare gällande diarieföring och vårt ärendehanteringssystem. Kontakter med allmänheten är vanligt förekommande. Du förväntas medverka i utveckling av rutiner och arbetssätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Avslutad gymnasieutbildning
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- God förmåga att arbeta inom olika IT-system
- Grundläggande kunskap om offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen och dataskyddsförordningen

Det är meriterande om du också har:

- Arbetat som registrator eller med andra näraliggande uppgifter i offentlig sektor
- Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina, eller liknande
- Erfarenhet av arkivarbete

Vi söker dig som vill bidra till god förvaltning. Du är påläst och noggrann med att följa regelverk och instruktioner. Du är bra på att ge god service. I rollen behöver du trivas med att arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Villkor
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vid tillsvidareanställning tillämpar vi sex månaders provanställning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Ansök nu

GIS-samordnare

GIS-samordnare
Läs mer Jun 13
Länsstyrelsen Kronoberg är en statlig myndighet. Vi arbetar för ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans. Hos oss arbetar 220 engagerade medarbetare med kompetenser inom många olika expertområden. Vi genomför de uppdrag vi får från riksdag och regering och driver utveckling i länet i samverkan med olika aktörer. Vårt kontor ligger i centrala Växjö och för oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av tillit, öppenhet, ansvar och respekt.



Beskrivning
Har du utbildning inom GIS och vill stötta verksamheter med deras frågor? Då har du en möjlighet att få göra det i en spännande myndighet med stor variation av verksamheter.

Du kommer att tillhöra avdelningen för utveckling och stöd och enheten kommunikation och service. Det finns ytterligare en GIS-samordnare hos oss och ni kommer att ha ett nära samarbete. Det finns möjlighet att arbeta viss tid på distans.

Arbetsuppgifter
GIS är viktiga verktyg för stora delar av länsstyrelsens verksamhet. Som GIS-samordnare har du, tillsammans med den andra GIS-samordnaren, en viktig roll i att underlätta och utveckla användningen av GIS i vår verksamhet. Dina arbetsuppgifter riktar sig till hela myndighetens verksamhet och bedrivs i nära samarbete med avdelningarna och enheterna. Ditt uppdrag är till exempel att

- förvalta geodata för interna och externa aktörer
- uppdatera och förvalta Länsstyrelsens webbGIS
- genomföra utbildningar och bistå med teknisk kompetens inom verksamheten
- främja en effektiv användning av kommunikativa verktyg inom geodataområdet
- support och intern utbildning för användarna i GIS-systemet
- delta i nationella och regionala nätverk

Det kan också bli aktuellt att arbeta i något nationellt uppdrag som del av din tjänst.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom GIS som vi anser vara relevant för tjänsten
- erfarenhet av praktiskt arbete med GIS, såsom bearbetning och förvaltning av geodata, och av att arbeta med ArcGIS-plattformen

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av att arbeta stödjande med GIS i en organisation
- grundläggande kunskap om programmering

Du har lätt för att skapa relationer, trivs med att samarbeta och kommunicerar på ett lättförståeligt sätt både i tal och skrift på svenska. Ditt arbetssätt är serviceinriktat. Du är strukturerad, kan ta egna initiativ, har god förmåga att prioritera och kan ta dig an frågor ur ett helhetsperspektiv. 

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Villkor
Intervjuer i den här rekryteringsprocessen kommer preliminärt att genomföras under vecka 33 och 34. 

Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vid tillsvidareanställning tillämpar vi sex månaders provanställning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Ansök nu