Växjö: Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare med inriktning förvaltning/juridik i Växjö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Växjö inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-08 // Varaktighet: Heltid

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.


Enheten för strategi och utveckling ansvarar för planering och uppföljning på myndighetsnivå. Enheten hanterar myndighetens ekonomifrågor, ansvarar för myndighetens registratur och arkiv och ger stöd i upphandlingsprocesser och juridiska frågor.



Har du studerat juridik med inriktning förvaltningsrätt, statsvetenskap eller arbetat minst två år som registrator/dokumenthanterare? Då har vi kanske jobbet för dig.

Just nu kan vi erbjuda tidsbegränsad anställning till och med 2024-12-31, som ger dig en utmärkt möjlighet att få erfarenhet av statlig myndighetsverksamhet samtidigt som du får arbeta praktiskt inom arbetsområdena juridik och statlig förvaltning.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består framför allt av att hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar men även andra administrativa arbetsuppgifter som finns på myndigheten kan bli aktuella.

Tjänsten är placerad i Växjö och arbetets natur ger ingen möjlighet till distansarbete utan innebär att arbetet måste utföras från kontoret i Växjö.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom juridik med inriktning förvaltningsrätt, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Alternativt kan du ha minst två års erfarenhet av att arbeta som registrator/ dokumenthanterare eller motsvarande arbete inom offentlig förvaltning.

Du är strukturerad och tycker om att hålla god administrativ ordning och har lätt för att samarbeta med kollegor du ska även ha lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter, ha ett professionellt och trovärdigt bemötande samt vara noggrann, effektiv och serviceinriktad.

Du kommer att få besvara förfrågningar från såväl allmänheten som myndigheter och behöver därför har lätt att uttrycka dig såväl muntligt som i skrift på svenska.

I denna rekrytering använder vi inte personligt brev, bifoga därför endast ditt CV på svenska. I stället kommer du att få svara på ett antal urvalsfrågor. 

Villkor
Anställningen är placerad i Växjö och det finns ingen möjlighet till distansarbete.  

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Växjö som Registrator

Nedan visas andra jobb i Växjö som Registrator.

Registrator sökes till Länsstyrelsen Kronoberg

Läs mer Jun 11
Länsstyrelsen Kronoberg är en spännande arbetsplats. Få andra myndigheter har ett så brett arbetsområde och vi arbetar direkt under regeringen. Vi företräder staten i Kronoberg och hanterar målkonflikter, bjuder in till samverkan och stödjer utveckling. Vi arbetar tillsammans mot ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans.

Vi är idag cirka 220 medarbetare på Länsstyrelsen och arbetsplatsen ligger centralt i universitetsstaden Växjö.



Beskrivning
Länsstyrelsens registratorer finns på rättsenheten tillsammans med informationssäkerhetssamordnare och jurister.

Vi tillhör avdelningen för utveckling och stöd där vi arbetar för att stötta och utveckla länsstyrelsen inom våra olika kompetensområden som till exempel HR och ekonomi.
En av våra registratorer kommer att vara tjänstledig under cirka ett år och vi söker därför hennes vikarie.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med att hantera länsstyrelsens allmänna handlingar, från diarieföring till arkivering. Det innebär bland annat att öppna post, registrera och expediera handlingar. Du kommer dagligen att lämna stöd och råd till våra medarbetare gällande diarieföring och vårt ärendehanteringssystem. Kontakter med allmänheten är vanligt förekommande. Du förväntas medverka i utveckling av rutiner och arbetssätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Avslutad gymnasieutbildning
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- God förmåga att arbeta inom olika IT-system
- Grundläggande kunskap om offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen och dataskyddsförordningen

Det är meriterande om du också har:

- Arbetat som registrator eller med andra näraliggande uppgifter i offentlig sektor
- Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina, eller liknande
- Erfarenhet av arkivarbete

Vi söker dig som vill bidra till god förvaltning. Du är påläst och noggrann med att följa regelverk och instruktioner. Du är bra på att ge god service. I rollen behöver du trivas med att arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Villkor
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vid tillsvidareanställning tillämpar vi sex månaders provanställning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryterings-stöd i samband med denna annons.

Ansök nu

Registrator till utbildningsförvaltningen

Läs mer Maj 21
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som har intresse och kompetens för att arbeta som registrator på utbildningsförvaltningen i Växjö kommun. Tjänsten är placerad vid förvaltningskontoret och enheten Analys & utveckling. Enhetens huvuduppdrag är att genom uppföljning, utveckling och stöd vara med och bidra till en effektiv styrning och ledning av verksamheten samt en ökad kvalitet och likvärdighet för barn och elever.

Som registrator arbetar du med posthantering, diarieföring, arkivering och administrativt arbete. Du fungerar som arkivombud där arbete med dokumenthanteringsplan, arkivbeskrivning och arkivinspektion ingår. Du arbetar även med prövning vid utlämning av allmänna handlingar, administration kopplat till statsbidrag samt fakturahantering. Du kommer att ta fram svar till allmänhet, externa aktörer samt interna funktioner. En del av arbetet handlar om att ge support till användare i vårt ärendehanteringsystem och att vara en del i att utveckla effektiva processer för olika typer av ärenden.

Som registrator samarbetar du med, och fungerar som ersättare för, förvaltningssekreteraren. Ni tillsammans driver och utvecklar förvaltningssekretariatet inom utbildningsförvaltningen. Vi ser att du är drivande i att kvalitetssäkra arbetet med dokumenthantering, diarieföring, posthantering och arkivering. En rättssäker och effektiv administration och myndighetsutövning är ledord inom uppdraget.

Arbetet kräver att du kan arbeta både självständigt och i grupp med individuella och gemensamma mål och håller en hög servicegrad. Arbetssätt och metoder utvecklas kontinuerligt.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
* minst treårig gymnasieexamen med ekonomisk eller administrativ inriktning, eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
* Minst två års erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning med diarieföring, arkivering, dokumenthantering, att systematisera och strukturera information och handlingar eller motsvarande
* goda kunskaper och erfarenhet av Office-paketet

Det är meriterande om du har:
* erfarenhet och kunskap om ärendehanteringssystemet Ciceron, ekonomisystemet Raindance eller andra motsvarande system
* kunskap om förvaltningsrätt samt sekretesslagstiftning

Arbetet som registrator är varierande och innefattar kontakt med skolledare, tjänstepersoner, politiker, handläggare, media och allmänhet vilket innebär att det ställer krav på bemötande, samarbetsförmåga och flexibilitet. För att passa i jobbet tror vi att du är en strukturerad och noggrann person med sinne för ordning. Du har hög social förmåga och är serviceinriktad, trivs med att samarbeta, är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är lösningsfokuserad, har handlingsförmåga och engagemang samt kan självständigt driva ditt arbete. Vidare kan du snabbt växla mellan olika frågor och har god förmåga att prioritera, planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du trivs med att arbeta med flera uppgifter parallellt och att vara "spindeln i nätet". Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

Det kan bli aktuellt med löpande intervjuer så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt.

Ansökan sker enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se).
Medtag utbildningsbevis och eventuell yrkeslegitimation vid intervju.

För interna kandidater kan det bli aktuellt med annat tillträdesdatum. För mer information se Beslut gällande tidpunkt för byte av enhet vid rekrytering av intern kandidat inom utbildningsförvaltningen på intranätet.

Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Ansök nu

Vi söker en huvudregistrator

Läs mer Jan 24
Länsstyrelsen Kronoberg är en spännande arbetsplats. Få andra myndigheter har ett så brett arbetsområde och vi arbetar direkt under regeringen. Vi företräder staten i Kronoberg och hanterar målkonflikter, bjuder in till samverkan och stödjer utveckling. Vi arbetar tillsammans mot ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans.



Vi har idag ca 220 medarbetare på Länsstyrelsen och arbetsplatsen ligger centralt i universitetsstaden Växjö.



Beskrivning
Du kommer att arbeta på rättsenheten.

Utöver diarium och arkiv finns länsstyrelsens jurister på enheten. Enheten tillhör avdelningen för utveckling och stöd där även HR, ekonomi och kommunikation och service samt enheten för strategisk hållbarhet finns.

Avdelningens gemensamma nämnare är att vi stöttar och utvecklar länsstyrelsen inom våra olika professioner. Vår arbetsplats är fylld av kunskap, omväxlande och utvecklande arbetsuppgifter, tvärsektoriellt samarbete och god gemenskap.

Vår huvudregistrator har gått vidare till andra arbetsuppgifter inom organisationen och vi söker nu hennes ersättare.

Arbetsuppgifter
Som huvudregistrator arbetar du tillsammans med kollegorna på diariet med att hantera länsstyrelsens allmänna handlingar, från diarieföring till arkivering.

Du arbetar både med löpande operativa arbetsuppgifter såsom diarieföring och utlämnande av allmänna handlingar och med strategiska arbetsuppgifter som att underhålla och utveckla rutiner och att hålla utbildningar internt.

Du arbetar för att det ska vara lätt att göra rätt för såväl dina kollegor på diariet som för övriga medarbetare. Du stödjer och ger råd till i diarieföringsfrågor samt i användning av ärendehanteringssystemet.

Utöver detta kommer du som huvudregistrator att:

- driva utvecklingsprojekt inom diariet
- vara representant i nationellt nätverk inom länsstyrelserna för övergripande ärendehanteringsfrågor och för ärendehanteringssystemet Platina
- ansvara för och utveckla det interna kvalitetssäkringsarbetet gällande diarieföring
- driva arbetet med att utveckla det administrativa stödet för hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar

 
Kvalifikationer
Du har

- en för arbetsuppgifterna relevant akademisk utbildning
- erfarenhet av arbete med diarieföring och ärendehanteringssystem
- flerårig vana av att arbeta som registrator inom offentlig verksamhet
- mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl muntligt som skriftligt

Vi söker dig som är:

- noggrann och ansvarsfull
- flexibel och har förmågan att ställa om
- pålitlig

Som person är du resultatinriktad och tycker om att självständigt planera och driva ditt arbete framåt men också att jobba tillsammans med andra. Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift och trivs med att stödja dina kollegor inom ditt expertområde.

Du har ett stort engagemang för ditt arbete samt en vilja att bidra till ett gott arbetsklimat.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att

- driva projekt
- hålla i utbildningar
- handlägga förvaltningsärenden
- hantera ärendehanteringssystemet Platina
- arbeta med hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar och/eller signalskydd
- utbildning och/eller erfarenhet inom arkivområdet

 
Övrigt
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Det finns även möjlighet till distansarbete. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.



Vi tillämpar sex månaders provanställning.



Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning.



Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län.



Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Ansök nu

Registrator

Läs mer Jan 18
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vi har fokus på ungas villkor och civilsamhällets förutsättningar och ger stöd till föreningsliv, kommuner och internationellt samarbete. Vi tar fram kunskapsunderlag som beslutsfattare använder för att kunna prioritera insatser för unga och för civilsamhället. Vi sprider kunskap i möten med människor, på såväl nationell som europeisk nivå. Vi fördelar också statsbidrag som ger små och stora organisationer möjlighet att växa och utvecklas. Internationella bidrag ger kommuner och organisationer möjlighet att arbeta praktiskt med ungdomspolitik på lokal, regional, nationell och europeisk nivå och ger unga möjlighet att tillbringa tid utomlands som volontär.

Vi erbjuder en modern arbetsplats med viktiga uppdrag som engagerar oss och våra målgrupper. Här får du stora möjligheter att utvecklas både i din yrkesroll och som person.

Vi är en av Sveriges hbtqi-strategiska myndigheter och arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering. Vi har ett normkritiskt perspektiv och bedriver ett arbete för att motverka diskriminering bland unga.

ARBETSUPPGIFTER
Som registrator hos oss ställer vi höga krav på ordning och reda, men också på effektivitet och service till såväl kollegor som till allmänheten. För många som vänder sig till myndigheten, är registratorn det första mötet med oss. I det mötet är, förutom effektivitet och service, även ett professionellt och trovärdigt bemötande av yttersta vikt.

Förutom registratur är även diarieföring, utelämnande av allmän handling och arkivering viktiga uppgifter i anställningen. Du kommer också att ha en nyckelroll när myndigheten i år implementerar ett nytt ärendehanteringssystem. Därför söker vi dig som har erfarenhet av att ha implementerat eller utvecklat användningen av ärendehanteringssystem.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att innebära att innebära att:
• ha huvudansvar för implementeringen av ett nytt ärendehanteringssystem
• utbilda kollegor i det nya ärendehanteringssystemet
• registrera och avsluta ärenden i myndighetens diarieföringssystem
• hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar samt sekretessbedömning
• sortera handlingar för arkivering och gallring samt övriga förekommande arbetsuppgifter med myndighetens arkiv

KVALIFIKATIONER
För anställningen som registrator krävs flerårig erfarenhet av arbete som registrator, gärna inom staten. Det krävs även eftergymnasial utbildning inom registratur, arkiv, juridik eller förvaltningskunskap. Det är viktigt att du har mycket god kännedom om offentlighet och sekretess inom statlig myndighet och att du kan arbeta självständigt med sekretessbedömning av allmänna handlingar.

För den aktuella anställningen krävs erfarenhet av att ha erfarenhet av att ha implementerat eller utvecklat användningen av ärendehanteringssystem, exempelvis genom att ha genomfört internutbildning i användning av sådana system.

Det är meriterande om du har erfarenhet eller kunskap om Sveriges ungdomspolitik och politiken för det civila samhället.

Anställningen kräver noggrannhet och ordningssinne vilket innebär att du är väldigt strukturerad. Du vill ge service och är bra på att samarbeta med andra människor.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper såsom att du är strukturerad och samarbetsorienterad.

ÖVRIGT
MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Andra jobb i Växjö från Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor

Nedan visas andra jobb i Växjö från Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor .

Handläggare (tidsbegränsad)

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 14
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.




Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar handläggning av nationella bidragsansökningar och redovisningar från organisationer som söker organisations-, projektbidrag- och verksamhetsbidrag utifrån befintliga förordningar och andra föreskrifter.

Läs mer på www.mucf.se.

Handläggningen sker i samarbete med kollegor på avdelningen och med stöd från övriga funktioner på myndigheten. I arbetet ingår att ha kontakter med ansökare och aktörer som är intresserade av våra bidrag. Uppdraget kan också innebära att göra verksamhetsbesök hos bidragstagare. Handläggaren kommer att medverka i informationsspridning och erfarenhetsutbyten, samt i avdelningens utvecklings-, uppföljnings-, och analysarbete.

Kvalifikationer
Det är avgörande för anställningen att du kan jobba på MUCF under perioden 2024-08-15--2024-12-20.

Du har en relevant universitets- eller högskoleutbildning (om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ämnen som statsvetenskap, juridik, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du ska ha relevant arbetslivserfarenhet i form av arbete på myndighet eller annan offentlig organisation. Arbete på en organisation som söker/mottager bidrag från det offentliga är meriterande. Du ska ha ett dokumenterat intresse och gärna kunskap om ett eller flera av våra arbetsområden; civila samhällets organisationer, demokratifrämjande arbete, arbete mot rasism och extremism, integrationsfrågor och Sveriges ungdoms- och civilsamhällespolitik.

Det kommer i urvalet och tillsättningen tillmätas stor vikt om du har om du har erfarenhet av statsbidragsansökningar inom ungdomspolitiken eller civilsamhällespolitiken .

Du ska kunna bemöta olika målgrupper på ett bra sätt utifrån målgruppens förutsättningar och behov. Det gör du genom god samarbetsförmåga såväl internt som externt och genom ett relationsskapande och nätverkande arbetssätt. Du är strukturerad och flexibel i ditt arbete och kan följa processer och rutinbeskrivningar. Du har god pedagogisk förmåga och kan förklara komplicerade processer för målgruppen i både stora och små sammanhang. Du känner dig bekväm i att delta i nya sammanhang och känner dig trygg i att representera myndigheten på ett professionellt och förtroendeingivande sätt.

Avgörande egenskaper är att du är drivande och initiativrik och kan ta eget ansvar för att självständigt arbeta med olika processer i verksamheten men på ett ödmjukt sätt. Du ska vara lyhörd, aktiv på möten och bidra till ett gott samarbetsklimat. Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet.
 
Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och i skrift på svenska. Du har även goda kunskaper i Officepaketet och är van vid att sätta dig in i olika datasystem.

När du ansöker bifogar du ditt cv på svenska. I denna rekrytering använder vi inte personligt brev och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. I stället kommer du att få svara på ett antal urvalsfrågor.

Distansarbete från annan ort är inte möjlig, anställningen kräver att du är på plats på vårt kontor i Växjö. 

Villkor
Tidsbegränsad anställning.

Det är avgörande för anställningen att du kan jobba på MUCF under perioden 2024-08-15--2024-12-20.

Placeringsort: Växjö

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Utvecklingsledare inom civilsamhället

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 31
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.




Arbetsuppgifter
Myndigheten söker en (1) utvecklingsledare som ska arbeta med myndighetens uppdrag inom civilsamhällespolitiken.

Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att etablera en stödfunktion för det civila samhället. Vi behöver därmed utöka vårt team och söker nu en engagerad och erfaren strategisk utvecklingsledare som brinner för samhällsfrågor, civilsamhället och har ett nationellt perspektiv. I denna roll kommer du att arbeta med att planera, utveckla, genomföra och rapportera myndighetens uppdrag inom civilsamhällespolitiken.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att samordna insatser inom myndighetens arbete med civilsamhällespolitiken. Det innebär också att leda processutvecklingsarbete och arrangera utbildningar, workshops och andra arrangemang utveckla metodmaterial samt att samverka med aktörer som är relevanta för arbetet. Arbetsuppgifterna inkluderar även utrednings- och uppföljningsarbete, att ta fram och sprida kunskap inom området samt att ta fram underlag och skriva rapporter. I anställningen ingår att representera myndigheten externt samt att föra dialog med det civila samhällets organisationer och offentlig verksamhet, såsom kommuner, regioner och andra statliga myndigheter.

Arbetet utgår från ett barn- och ungdomsperspektiv och du kommer att förväntas ta en aktiv roll i arbetet med civilsamhällespolitikens utveckling på myndigheten. 

I anställningen ingår även att delta i myndighetens övriga arbete utifrån behov.

Anställningen innebär tjänsteresor främst i Sverige.



Kvalifikationer
Du ska ha en akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig, ekonomisk eller juridisk inriktning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Du ska ha kunskap och erfarenhet av att arbeta med frågor som rör det civila samhället på nationell eller strategisk nivå. 

Du ska vidare ha erfarenhet av att skriva rapporter och vana av att arrangera utbildningar och/eller konferenser. Du ska ha erfarenhet av att samordna uppdrag och leda grupper. 

Erfarenhet av att arbeta i eller tillsammans med offentlig förvaltning är meriterande. Kanske har du redan erfarenhet av att arbeta med ett nationellt perspektiv eller så har du jobbat med relaterade frågor på lokal eller regional nivå och känner dig redo att lyfta ditt engagemang nationellt. Vidare är det meriterande att ha arbetat med strategiskt utvecklingsarbete och erfarenhet av att ha utvecklat, genomfört och följt upp projekt. 

Anställningen kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift såväl på svenska som på engelska. Som person är du bra på att prioritera och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Du behöver kunna snabbt sätta dig in i nya arbetsområden och ta till dig en stor mängd material. Du är engagerad och tar stort eget ansvar. Du är strukturerad och tycker om att hålla god administrativ ordning och har lätt för att samarbeta med kollegor och externa partners. Samarbetsförmåga, analysförmåga samt vana vid självständigt och utåtriktat arbete är betydelsefulla egenskaper. 





Villkor
Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med sex månaders provanställning. 



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Utvecklingsledare inom civilsamhället

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 31
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.




Arbetsuppgifter
Myndigheten söker en (1) utvecklingsledare som ska arbeta med myndighetens uppdrag inom civilsamhällespolitiken.

Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att etablera en stödfunktion för det civila samhället. Vi behöver därmed utöka vårt team och söker nu en engagerad och erfaren strategisk utvecklingsledare som brinner för samhällsfrågor och har ett nationellt perspektiv. I denna roll kommer du att arbeta med att planera, utveckla, genomföra och rapportera myndighetens uppdrag inom civilsamhällespolitiken.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att delta i processutvecklingsarbete, arrangera utbildningar, workshops och andra arrangemang, utveckla metodmaterial samt att samverka med aktörer som är relevanta för arbetet. Arbetsuppgifterna inkluderar även ett visst kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete, att ta fram och sprida kunskap inom området samt att ta fram underlag och skriva rapporter. I anställningen ingår att representera myndigheten externt samt att föra dialog med det civila samhällets organisationer och offentlig verksamhet, såsom kommuner, regioner och andra statliga myndigheter.

Arbetet utgår från ett barn- och ungdomsperspektiv och civilsamhällespolitikens grundläggande sex principer. 

I anställningen ingår även att delta i myndighetens övriga arbete utifrån behov.

Anställningen innebär tjänsteresor främst i Sverige. 




Kvalifikationer
Du ska ha en akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig, ekonomisk eller juridisk inriktning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Du ska ha kunskap och erfarenhet av att arbeta med frågor som rör det civila samhället på nationell eller strategisk nivå. 

Du ska vidare ha erfarenhet av att skriva rapporter och vana av att arrangera utbildningar och/eller konferenser. Du ska ha erfarenhet av att själv processleda och föreläsa. 

Erfarenhet av att arbeta i eller tillsammans med offentlig förvaltning är meriterande. Erfarenhet av och kunskap om bidragsgivning är meriterande. Kanske har du redan erfarenhet av att arbeta med ett nationellt perspektiv eller så har du jobbat med relaterade frågor på lokal eller regional nivå och känner dig redo att lyfta ditt engagemang nationellt. Vidare är det meriterande att ha arbetat med strategiskt utvecklingsarbete och erfarenhet av att ha utvecklat, genomfört och följt upp projekt. 

Anställningen kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift såväl på svenska som på engelska. Som person är du bra på att prioritera och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Du behöver kunna snabbt sätta dig in i nya arbetsområden och ta till dig en stor mängd material. Du är engagerad och tar stort eget ansvar. Du är strukturerad och tycker om att hålla god administrativ ordning och har lätt för att samarbeta med kollegor och externa partners. Samarbetsförmåga, analysförmåga samt vana vid självständigt och utåtriktat arbete är betydelsefulla egenskaper. 





Villkor
Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med sex månaders provanställning. 



Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Verksamhetsstrateg

Miljö- och klimatstrateg
Läs mer Maj 20
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.


Enheten för strategi och utveckling ansvarar för planering och uppföljning på myndighetsnivå. Enheten hanterar myndighetens ekonomifrågor, ansvarar för myndighetens registratur och arkiv och ger stöd i upphandlingsprocesser och juridiska frågor.



Arbetsuppgifter
Enheten för strategi och utveckling ansvarar för styrande och stödjande processer inom styrning, uppföljning och redovisning av verksamheten och ger stöd i juridiska frågor.

Nu söker vi en vikarierande verksamhetsstrateg som kan delta i enhetens arbete med planering och uppföljning av myndighetens uppdrag samt samordna vissa frågor på myndighetsnivå. Du kommer att ingå i ett team med bland andra vår verksamhetscontroller, ekonomicontroller och verksamhetsutvecklare.

Som verksamhetsstrateg deltar du i arbetet med uppföljning av verksamheten samt i andra uppgifter som enheten får i uppdrag att utföra. Du ansvarar också för att samordna myndighetens arbete med exempelvis jämställdhetsintegrering och med funktionsrättsfrågor vilket bland annat innebär omvärldsbevakning samt samverkan och nätverkande med andra myndigheter och övriga relevanta aktörer inom områdena.

MUCF tror på ett fortsatt framtida flexibelt arbetssätt med möjlighet att arbeta på distans utifrån verksamhetens behov. Närvaro på kontoret i Växjö bestäms i samråd med enhetschefen utifrån dina personliga förutsättningar samt verksamhetens behov.

Kvalifikationer
Anställningen kräver kunskaper om och erfarenhet av att arbeta med stöd i samband med verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning. Du har en akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig, ekonomisk eller juridisk inriktning, eller annan utbildning som MUCF bedömer vara likvärdig.

Som person är du bra på att prioritera och trivs med att arbeta såväl på strategisk nivå som operativt och i ett högt tempo.

Du tar stort eget ansvar. Du är strukturerad och tycker om att hålla god administrativ ordning och har lätt för att samarbeta med kollegor och externa partners. Då arbetet innebär en del samarbete med och stöd till myndighetens övriga avdelningar/enheter lägger vi stor vikt vid din förmåga att relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt och dela med dig av din kunskap för att nå verksamhetens mål.

Arbetet kräver att du har god analytisk förmåga och god förmåga att uttrycka dig tydligt, enkelt och begripligt i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning på en statlig myndighet. Det är även meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av planeringsverktyget Stratsys.

Eftersom du kommer att arbeta nära verksamheten ser vi positivt på om du har kunskap eller erfarenhet inom ett eller flera av myndighetens huvudsakliga arbetsområden inom ungdoms- eller civilsamhällespolitiken och att erfarenheten har förvärvats på nationell nivå.  Vi ser positivt på om du har erfarenhet av arbete med jämställdhetsintegrering eller funktionshinderfrågor.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Villkor
Anställningen är tidsbegränsad tom. 2025-03-31 med eventuell möjlighet till förlängning.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Enhetschef till enheten för statsbidrag

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 15
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.




Arbetsuppgifter
Som enhetschef på enheten för statsbidrag ansvarar du för avdelningens arbete med statsbidragshandläggning.

Du håller ihop, planerar och stöttar medarbetare i handläggningsprocessen med att fördela statsbidrag (både organisations-, projekt- och verksamhetsbidrag) till civila samhället.

MUCF fördelar statsbidrag på uppdrag från regeringen. Statsbidragen styrs av förordningar. Du ansvarar för att hanteringen av statsbidragen sker effektivt och med hög kvalitet. Du har budget-, personal- och verksamhets- samt arbetsmiljöansvar för din enhet. Du ansvarar för enhetens verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning och bidrar i arbetet med budgetunderlag och årsredovisning.

Du arbetar med utvecklingsarbetet för bidragsgivningen i dialog med avdelningschef. Du kvalitetssäkrar enhetens arbetsprocesser och ger stöd i handläggningsfrågor. Du har personalansvar för ca 15 medarbetare, arbetar i nära samarbete med avdelningschefen samt rapporterar direkt till avdelningschefen.

Omvärldsbevakning av relevant område samt frågor från media och allmänheten kan förekomma, likaså att ingå i avdelningsöverskridande uppdrag på myndigheten. Anställningen kan innebära en del resor inom Sverige.

Kvalifikationer
Du har akademisk examen inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller statsvetenskap. Du har lång och bred erfarenhet av myndighetsutövning. Du är insatt i förvaltningsjuridik och har mångårig erfarenhet av ärendehantering. Du är van att fatta självständiga beslut och att kunna förklara dessa både internt och externt. Då statsbidragen i perioder diskuteras medialt behöver du vara trygg i att hantera mediafrågor och ta fram underlag för dessa, vilket görs i samarbete med avdelningschefen. Anställningen kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift på svenska och engelska.

Har du tidigare arbetat med statsbidrag är det ett plus.

Avdelningen får ofta nya uppdrag som kan påverka handläggningen på kort och lång sikt. Du behöver därför kunna planera och organisera avdelningens handläggningsprocess på ett flexibelt och effektivt sätt med ett hållbarhetsfokus och medarbetarnas bästa i åtanke. För att kunna stödja enhetens medarbetare krävs att du sätter dig in i handläggningsfrågor och på kort tid lär dig de förordningar som gäller för de bidrag myndigheten delar ut. Du bör också ha en dokumenterad chef- eller ledarerfarenhet. Du är en närvarande chef som arbetar med att skapa förutsättningar för medarbetaren att utvecklas genom att ta tillvara deras kunskaper och kreativitet. Du är strukturerad och sätter upp mål för verksamheten, kan prioritera, skapa delaktighet och driver arbetet framåt. Du är bra på att bygga relationer och skapa nätverk, har lätt att anpassa dig till nya och ibland snabba uppdrag. Vi ser gärna att du också har erfarenhet av engagemang inom föreningslivet.

Vi emotser din ansökan på svenska. 

Villkor
Enhetschefen har sin grundanställning som handläggare med ett treårigt förordnande som enhetschef. Provanställning tillämpas i normalfallet. 

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu